Svansen´s Dancing Crew

Svansen´s Dancing Crew

fredag 21. juli 2017

Sommercamp i Lunde

Så er vi godt i gang med ferien og koser oss på campingen i Stavern. Etter mange dager med sol, samt veldig koselig besøk av barn og barnebarn, er det nå regn og grått, og det er stille etter stormen. Så da får man benytte anledningen til å komme litt ajour med blogginga. 

Helgen 30. juni til 2. juli var det Sommercamp i regi av Norsk Freestyleforening i vakre Lunde i Telemark. Det ble tre hele dager med Kreativ Lydighet på alle nivå. To konkurranser, kurs, foredrag og dommeraspirant-oppdrag.

Aller først vil jeg si: Tusen takk til arrangører og medhjelpere! Dere gjorde en strålende jobb! Tusen takk til instruktørene! Vi har lært masse! Tusen takk til dommerne, som både har dømt oss og veiledet oss i vår egen dømming som aspiranter. Tusen takk til alle medkonkurrenter og kursdeltagere! Dere er en fantastisk gjeng! Og ikke minst: gratulerer med alle supre prestasjoner! Det er så moro å følge alle på veien, en vei som av og til kan være litt humpete. 

Fredagen startet med å laste bilen og komme seg til Telemark, nærmere bestemt Lunde Kanalcamping, i tide for registrering kl 10.00. Vi var på plass i god tid, fikk pratet med folk og installert oss med dommermappen klar ved ringen. Jeg hadde egentlig tenkt å vente med å prøvedømme til jeg selv var ferdig i ringen, men jeg ble så revet med at jeg startet med å dømme Freestyle klasse 1 - og plutselig var det klasse 2 og kun tre ekvipasjer igjen til det var vår tur. Oppvarmingen før vi entret ringen ble derfor så som så, og jeg kom aldri helt inn i den berømte "bobla". Vi nærmest stupte inn i ringen - uten at jeg på noen måte hadde kontroll på Bella - og vi kom aldri på nett - i hvert fall ikke på samme nett... Alt ble tull, og jeg bestemte meg for å bryte og dermed diske oss.

Resten av fredagen samt hele lørdagen, var det kurs med to av Sveriges beste utøvere, Anita Axelsson og Lizette Olausson. De har begge bred bakgrunn, både innen Kreativ Lydighet og andre hundesporter. I tillegg er de meget dyktige instruktører.

Anita Axelsson til venstre og Lizette Olausson til høyre.
Foto: Mari Nagel-Røkholt
Her finnes info om instruktørene og link til mange fine filmer:
Anita Axelsson's hjemmeside: http://www.anitaaxelsson.se/
Lizette Olausson's hjemmeside: http://kaplansgarden.se/

Som sagt, to meget dyktige damer, og vi fikk alle tildelt egen tid med begge instruktørene. Bella og jeg jobbet en del med rutiner for inngang og starter - noe som jo passet veldig bra, all den tid vi fullstendig misset allerede i inngangen på fredagens konkurranse. Vi jobbet også med omvendt lokking for å utvide øvelser og ro.

I tillegg fikk jeg et skikkelig spark bak til å jobbe mer målrettet fremover. Skal vi komme oss videre holder det ikke med trening for selskapsbruk, nå må det hardere skyts til... For all del, vi skal fremdeles ha det gøy, men jeg må ha faste planer for hvor vi skal og hvordan vi skal komme oss dit.

Stikkord:
Planlegg! Kriterier! Hvor vil jeg med treningen? Hvordan skal den ferdige øvelsen se ut?
Hva betyr de forskjellige kommandoene? Hvilke belønningsord fører til belønning? Og hva bruker jeg som "keep going" signal (som ikke skal belønnes)? Finne forskjellige belønningsord for forskjellige belønninger. 
Jeg må huske å ikke være en "belønningsautomat". Bli gjerrigere på belønningene og ikke belønne øvelser hun kan godt. Belønne bare det jeg vil ha og det jeg ber om! Få henne mer interessert i lekebelønninger. Belønningen skal friste hunden til å jobbe!
Og så må jeg huske at alt må være mye bedre på trening enn det som trengs i konkurranse. Om det ikke funker på trening, funker det ikke i konkurranse ;)
Så, med andre ord, vi har mye å jobbe med fremover :D

Men gøy har vi det i alle fall :)
Foto: Mari Nagel-Røkholt

Det var en aldeles nydelig helg, selv om det var i overkant varmt å være i solsteken hele dagen.


Alle bilder: Mari Nagel-Røkholt

Både fredag og lørdag var det felles middag i Sluseparken, før kvelden ble avsluttet stille og rolig med en "kald en" på terrassen på vandrerhjemmet.

Fra lørdagens grilling.
Foto: Mari Gøbel

På kveldsturen ved vandrerhjemmet fikk vi følge av
denne fine kameraten (på hver vår side av gjerdet).

På søndag var det ny konkurranse og ny mulighet, men plutselig hadde jeg en hund som ikke ville være med meg inn i ringen! Hun falt helt sammen rett før vi skulle inn, men jeg klarte å jobbe henne litt opp og vi fikk gjennomført på et vis (selv om programmet ble et helt annet enn planlagt). Men jeg var strålende fornøyd med at jeg klarte å improvisere, samt at jeg fikk henne med meg da hun falt ut underveis. Resultatet regnet jeg ikke med at skulle bli noe bra, men det spilte ingen rolle så lenge jeg hadde en god følelse på at vi hadde hatt det greit i ringen. Overraskelsen var derfor veldig stor da vi ble vinnere av klassen. Riktignok var det bare to ekvipasjer - men best av to er jo heller ikke så verst ;)
Foto: Mari Nagel-Røkholt

Ved siden av egen tid i ringen satt jeg også på søndag på sidelinjen og dømte. Veldig spennende å skulle få med seg alt som skjedde i ringen og bedømme dette, men veldig gøy og en flott ny erfaring. Og veldig morsomt og lærerikt å gå igjennom bedømmingene med dommerne i etterkant. Jeg gleder meg til å lære mer og til etterhvert dømme på ordentlig.

Konsentrerte dommer-aspiranter :)
Foto: Eva Byrkjeland

Det var veldig mange flinke ekvipasjer,og mange gode resultater. Jeg er spesielt imponert over Marianne og Nyx som vant Freestyle klasse 2 på fredag, og som i sin debut i klasse 3 på søndag også vant denne klassen og sikret seg sitt første Cert! Gratulerer så mye!

Helgen ble avsluttet med et fantastisk foredrag av Anita Axelsson. De fleste kjente seg nok godt igjen på hvordan man føler seg i de forskjellige fasene:  Trening, lenge til konkurranse, alt er mulig - Påmeldt konkurranse, nervene begynner å komme - Rett før man skal i ringen og panikken kommer... "Jag døøør!!! Hur skaaa det gååå???" 

Lenge til konkurranse, fremdeles oppegående...

Denne skinnfilla illustrerer hvordan man føler seg rett før konkurranse
og det bare er reptilhjernen som fungerer :)
Begge bilder: Mari Nagel-Røkholt

Til slutt en liten tankevekker fra Anita: 
Hva står det i presentasjonen som speaker leser opp? Hva er det siste du hører før du går inn i ringen for å prestere? 

"Det går litt opp og ned"... "Hun gjør som hun vil"... "Vi får se hvordan det går"...

eller kanskje det heller bør stå noe sånt som:

"VI ER SÅ HIMLA BRA!"

😊😊😊


TUSEN TAKK FOR EN SUPER HELG!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar