Svansen´s Dancing Crew

Svansen´s Dancing Crew

torsdag 14. februar 2019

Vårt første freestyle CERT - Gøteborgrocken

Hurra hurra hurra!!! Vi har fått vårt første freestyle cert!!! 😄💓

I helgen var det sesongstart med Gøteborgrocken, som har blitt en kjær og hyggelig tradisjon. Det var tredje gangen vi deltok på dette veldig godt arrangerte stevnet, hvor det kjøres to konkurranser i samme gren på samme dag. Vi var påmeldt i begge konkurransene i Freestyle klasse 3 som hadde start lørdag morgen.
  • Fokus for turen var at jeg skulle takle alt stresset rundt reise, hotellopphold, tidlig start og annet press og klare å beholde roen. Rett og slett jobbe med meg selv.
  • Målet var at vi skulle ha det gøy i ringen. 
  • Håpet var å ikke havne helt sist. 
  • Drømmen var cert. 
  • Og pallplass var overhodet ikke i mine tanker.

Første punktet fikk jeg testet lørdag morgen, da jeg fikk vite at vi skulle starte som nummer to - sånn fem over ni på morgenen. Også jeg som vanligvis ikke fungerer helt før ved lunsjtid... Vel, det var bare å puste med magen og beregne god tid til å komme seg på plass. Fornøyd med meg selv var vi godt i rute da vi nærmet oss konkurranseområdet og jeg visste vi var på rett vei og snart fremme. Så blir jeg litt ukonsentrert - og havner i feil fil og suser forbi avkjørselen.... Jada, etter å ha rotet rundt en stund var vi på plass ett kvarter etter skjema - men jeg klarte fremdeles å bevare roen. Vi kom oss på plass i hallen og jeg rakk å ta Bella inn en liten tur før hun måtte ut i bilen igjen til banevandringen. Så ut i bilen og hente henne og gjøre oss klare - og jeg pustet fremdeles med magen 😉😅 Punkt nr 1, Fokus - check 😊

Første konkurranse gikk (nesten) som en lek og jeg hadde en veldig god følelse da vi gikk ut av ringen. Selvfølgelig ikke alt som gikk helt som planlagt - men Bella jobbet kjempebra og jeg følte vi hadde et veldig bra samarbeid. Veldig gøy! Punkt nr 2, Målet - check 😊

I Sverige blir resultatene registrert på nett fortløpende og det er veldig spennende å følge med etter hvert som resultatene kommer inn. Så plutselig dukket resultatet opp! WOW! CERT! JIPPI!!! En drøm gikk i oppfyllelse 💓 Og til alt overmål fikk vi en sjetteplass av femten startende! Punkt nr 3, Håpet og punkt nr 4, Drømmen - check og check 😊😄

Dette var jo over all forventning og jeg svevde i en egen sky en periode 😍 Og glemte i "rusen" å forberede oss til neste konkurranse, som startet med en gang den første var over. Denne gang startet vi som nummer 1. Det var bare å hive seg i det igjen - men jeg rakk nok ikke helt å komme i bobla mi. Så jeg følte ikke denne gjennomkjøringen ble like bra som den første. Jeg var liksom litt mer "tafatt" og Bella var nok også litt sliten. Hun måtte ha litt hjelp et par steder, samt at hun ikke fikk fart og avstand nok da hun skulle løpe rundt meg i stor sirkel. Jeg fikk imidlertid veldig gode tilbakemeldinger fra medkonkurrenter og publikum, men hadde ikke helt trua selv på at dette hadde gått veien. Da resultatene dukket opp på nett så jeg at jeg hadde rett i mine antagelser, og at det ikke ble cert denne gangen. Men det gjorde ingen verdens ting - jeg hadde allerede oppnådd alt jeg drømte om. Men så ble det etter hvert uhyre spennende å følge med på resultatene, for det viste seg at vi lenge lå an til tredjeplass. Og jammen holdt det ikke hele veien frem - og det ble pallplass! Siste punkt, pallplass - "bonus-check" 😄

Dommernes poeng:

Konkurranse A:
Resultat: 8,1 - 7,6 - 7,95 (Dommer 1: 8,5 - 7,9 - 8,4)  (Dommer 2: 7,7 - 7,3 -7,5)
Total poengsum: 23,65 og cert

Konkurranse B:
Resultat: 8,05 - 7,45 - 8,15 (Dommer 1: 8,5 - 7,6 - 8,8)  (Dommer 2: 7,6 - 7,3 - 7,5)
Total poengsum: 23,65

En liten forklaring til dere som ikke er så inne i poengsystemet: For å få opprykk til neste klasse eller cert i klasse 3, må man ha et gjennomsnitt på minimum 7,5 i alle de tre kategoriene. Så selv med samme poengsum i de to konkurransene var det bare i den første konkurransen vi fikk over 7,5 i snitt i alle kategoriene og dermed cert. I den andre konkurransen manglet vi 0,05 poeng i den ene kategorien... 😊😄

Dommer 2 var den samme i begge konkurransene, mens dommer 1 er to forskjellige. Jeg ser i etterkant at det jo er fantastisk at to av tre dommere har gitt oss 8,5 i kategori 1 som går på samarbeid og utførelse. Det er jeg superfornøyd med, for dette er det vi har stridd mest med tidligere.

Alle dommerne påpeker at jeg bør ha noen flere/vanskeligere øvelser for å få en høyere poengsum i kategorien vanskelighetsgrad og det er jeg enig i. Det vil si... om øvelsene blir utført slik de er ment er det nok mulig at det er vanskelig nok, men det er fort at noe blir litt halvveis, og da får man jo ikke vist det slik det er tenkt... Vi får kjempe på, og jeg har et par ideer til endringer i programmet.

Andre kommentarer fra dommerne: "Fint fokus, eget driv hos hunden, vel gjennomtrenede momenter, selvstendig arbeid hos hunden, bra utnytting av planen, bra musikktolkning." Veldig hyggelige tilbakemeldinger som jeg er kjempefornøyd med 😍

Første konkurranse ble dessverre ikke filmet, da jeg fikk litt liten tid til å organisere, og jeg ville ikke miste fokus på oppgaven jeg skulle gjøre ved å "surre" med filmplanlegging. Men her er film fra den andre konkurransen. Som man kan se må hun ha litt hjelp underveis og dette kostet oss nok certet.



Jeg må jo si det var ekstra moro å dele pallen med disse to:

"Verdensstjernene" Kummin og Moster - og "lille" Bella 💓 

Bare så det er klart - disse to er i en helt annen "divisjon" enn oss. Kummin ble nummer to i VM i fjor og er med på årets Svenske Talang. Moster er regjerende svensk mester og har vært på det svenske landslaget siden 2015, med mange fine plasseringer i flere mesterskap. De har også deltatt to ganger på Crufts. 

Her er linker til filmer med disse to stjernene:
Kummin og Elisabet, VM 2818:  https://www.youtube.com/watch?v=nJ2sCPW7d-Y
Moster og Nina, Crufts 2018:  https://vimeo.com/261914376

Flinke jenta mi 💓

I tillegg til en flott konkurransedag var det en veldig koselig tur sammen med flere norske utøvere. Vi var en gjeng på seks stykker som backet hverandre opp og heiet på hverandre under premieutdelingene - med norske flagg og sang og heiarop 😊 Veldig koselig 💓 Det var gøy å være norsk i Sverige 👍😄

Tusen takk for hyggelig selskap og koselige måltider! Og gratulerer så masse til dere alle med mange flotte resultater! Skal si vi fikk gjort oss bemerket i "grannlandet" 😄

Det er alltid hyggelig å bo på Scandic Backadal, og det er koselig at hunder er så velkomne. Denne gangen var det til og med egen hundeseng, vannskål og "godisbag" til den firbente 😍


Vel... Bella valgte visst den andre senga... 😉

Takk for denne gang!
Gleder meg allerede til neste år! 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar