Svansen´s Dancing Crew

Svansen´s Dancing Crew

fredag 8. juli 2022

Bobiltur med hund i Europa

Da er vi hjemme igjen etter en flott bobiltur nedover i Europa. Selve turen og reiseruten er vel dokumentert via daglige oppdateringer på Facebook. Nå tenker jeg å skrive et blogginnlegg vinklet mot det å ha med hund på bobilferie. Og vet dere, det går helt supert! 😊

Bella 💖

Lissie 💖

Planlegging i forkant er viktig, og spesielt i forhold til vaksinering. Lissie måtte få rabies vaksine, mens Bella sin fremdeles er gyldig etter forrige gang. I tillegg valgte jeg å vaksinere begge mot Leptospirose, ettersom jeg har to stykker som spiser det meste de kommer over, og også plumper uti alt som ligner på vann. Jeg valgte også å gi to ganger tabletter mot Revens Dvergbendelorm før turen, slik at vi er i gang med 28 dagers syklus. Vi skal til Sverige igjen i høst, så da har vi det under kontroll. Vi hadde tid hos veterinær for ny dose dagen etter vi kom hjem, så da klarte vi oss akkurat innenfor 28 dager. Tips: snakk med veterinær i god tid innen du skal reise med hund, så du rekker å gi det som er nødvendig av vaksiner.

Til planleggingen hører også stell av hunder – spesielt når man har «pelshunder». De ble klippet godt ned i god tid, slik at pelsen rakk å vokse litt ut igjen. Greit med litt pels i forhold til sol, så man slipper å smøre med solkrem 😅 Lissie har ganske tynn pels, så hun må faktisk smøres om hun er klippet helt kort med maskin. Det er veldig greit å ha nydusjede og nystelte hunder, slik at man slipper noe særlig pelsstell på tur, samt at det er lettere å holde de rene og at de tørker fortere etter bading (og regn - men det vil vi ikke ha på ferie... 😉).
Til tross for ganske kort pels,
slet vi en del med noen ekle frø som satte seg overalt i pelsen

Annen planlegging er å lage seg lister på alt som trenger å være med, fra diverse typer seler og bånd, til mat, godbiter og tyggebein. Man kan selvfølgelig også kjøpe underveis, men jeg liker å ha med et lite utvalg, så jeg aldri går tom 😊 Jeg hadde også med to Kong, slik at de av og til kunne få disse fylt med litt godsaker. Kan også gis frosne, noe som er kjekt når de ligger ute i varmen.

Noe annet som er veldig viktig å ha med seg er førstehjelpssaker, også til hund. Desinfiserende væske, bomullsdotter, samt potesokker kommer godt med... Jeg erfarte i påsken at det er viktig å ha med godt med potesokker. Ikke bare til å gå på skaren med, men også om det skulle bli sår, eller som i vårt tilfelle en knekt klo. Da kan man holde det rent med å rense med for eksempel Pyrisept, og tre på sokk slik at hunden ikke får slikket på såret. Lissie er nok en liten ulykkesfugl, det var hun som knakk en klo i påsken. Nå i ferien fikk hun først plager med øret. Jeg fant ikke noe i øret, og det luktet aldri noe vondt. Men jeg vasket med ørerens for sikkerhets skyld. Øret hang litt, og hun skrek til hver gang vi kom nær området rundt øret. Det gikk over etter noen få dager, og jeg tror kanskje hun hadde fått et stikk. Så på slutten av ferien, da vi var på vei over Alpene fra Italia, begynte hun plutselig å halte, og jeg oppdaget et stygt sår med mye rød hud rundt på den ene bakpoten. Klippet vekk masse pels, renset og tok på sokk, så hun ikke kunne slikke på det. Det virket ikke som det plaget henne når hun var i ro, men det var veldig vondt når jeg stelte såret, og hun ville ikke sette ned poten. Ettersom det var så rødt rundt hele såret lurte jeg på om det kunne være hotspot, som jeg hadde hørt om. Dette er våteksem som sprer seg fort, og er veldig vondt. Jeg la ut bilde i oppdrettergruppa på FB, og fikk der tips om at de strie stråene i Italia kan komme seg inn i poten. Såret og måten hun oppførte seg på gjorde at jeg antok at det måtte være dette. De som tipset om det hadde vært til veterinær i Italia, men de hadde ikke klart å få det ut. Men et av stråene denne hunden hadde fått kom ut av seg selv. Ettersom vi var i Alpene, ikke så mange veterinærer i sikte, og hun ikke hadde smerter, fortsatte jeg bare å holde såret rent og ha på sokk. Hun hinket glad rundt på tre ben, og da vi var på sightseeing fikk hun hvile på skuldrene våre i brannmannsløft. Der koste hun seg, med full utsikt og masse oppmerksomhet fra folk rundt. Jeg er veldig glad for at vi trente på brannmannsløft da hun var valp, slik at det kan brukes i en slik situasjon. Dette er noe jeg alltid anbefaler på mine valpekurs. Plutselig en morgen hadde hun fått av seg sokken og tydeligvis slikket en del på poten. Det var en del blod, så jeg renset igjen og på med sokk. Like etter begynte hun å sette ned poten, og plutselig var alle fire bena i drift igjen. Så antageligvis har hun fått ut dette irriterende strået på egen hånd. 

"Hinkeguri"
Brannmannsløft
Trygt og godt på far sine skuldre
En liten utfordring i starten av ferien var at Bella var innbilt svanger. Hun voktet liggeplassen sin, og Lissie fikk stadig høre seg om hun kom for nær, noe man jo stadig gjør i en bobil... Jeg måtte legge litt kabal og sortere hunder ved leggetid, slik at Lissie kom seg på plass først. Men med litt tilrettelegging gikk det veldig greit. Lissie er også veldig flink, og god i språk, så hun snudde siden til og hodet vekk, og la seg ned uten å irritere grinebiteren mer enn nødvendig. Når «angrepet» var over, ristet hun det av seg og gikk videre 💕 Litt verre var det at når hormonene boblet som verst, var det utrolig mye rundt bilen som det måtte kjeftes på – og da slang Lissie seg også med... Heldigvis roet hormonene seg etter hvert, så siste del av ferien ble litt mer harmonisk 😅

Det er klart det blir en ferie litt på hundenes premisser, og man må velge aktiviteter hvor hundene kan være med. Teater, museer, storbyer og kjøpesentre får man besøke en annen gang. Men for meg er det helt greit, jeg trives bra der hundene også trives 😍

Bella klar for tur, godt festet med sikkerhetssele i sofaen

Lissie er festet med sikkerhetssele til førersetet,
og kan variere å ligge bak førersetet, eller som her mellom forsetene

Vi startet ferien med å kjøre til Gøteborg, og tok ferje derfra til Kiel. Mange tar ferje fra Norge, og det går sikkert også bra, men jeg foretrekker å ha hundene med på lugaren, noe som ikke er mulig på rutene som går fra Oslo. Stena Line fra Gøteborg tilbyr derimot egne hundelugarer.

Klare for Europa
Hundetoalettet på båten.
Bella nektet å bruke det, og ventet til vi kom til Tyskland 😂

Den første uka tøffet vi nedover «Die Romantische Strasse» i Tyskland, noe som betyr korte kjøreturer og mange koselige småbyer, før vi reiste gjennom Østerrike og over til Italia. Hovedmålet i Italia var nydelige Gardasjøen, og området skuffet overhode ikke. Et annet mål var også å overnatte på vingårder, og det var aldeles nydelig i fantastiske og rolige omgivelser. I tillegg fikk vi oss en tur til området Lido di Jesolo, utenfor Venezia. Så da ble det noen dager med skikkelig sydenferie.

Posering på torget i Tauberbischofsheim
Når man finner skikkelig fersk, 
godluktene kumøkk å rulle seg i...
Lunsjstopp i Nassereith, Østerrike
Når man må dusje utendørs i "kulda",
blir man litt frossen...


I Italia var det veldig varmt (32-35 grader), og vi oppsøkte all skygge vi kunne finne, så vi fikk gjennomført sightseeing på en grei måte, til tross for varmen. Vi gikk på skyggesiden når vi kunne, og om vi måtte gå i sola sjekket jeg jevnlig underlaget med hånda. Om det er for varmt for deg å gå barbent, er det også for varmt for hundens poter. Vi hadde jevnlige drikkepauser, både for oss og hundene, og hadde alltid med oss vann til oss alle. Det ble også mange restaurantbesøk for å få både vått og tørt, og da ble det pause i skyggen under bordet for hundene. Vi så dessverre en del hunder med tunga på knærne, trippende på varm asfalt 😢

Pause i skyggen

En bitteliten tur over på solsiden,
så mor kunne få bilde med Gardasjøen i bakgrunnen

Italienske biler (Ferrari)
og italienske damer (Lagotto Romagnolo)

Vi hadde veldig varierte dager. Etter en dag eller to med masse inntrykk og opplevelser, passet vi alltid på å legge inn en hviledag i rolige omgivelser. Godt for oss, og viktig at hundene får bearbeidet inntrykk og kvittet seg med stress. Vi gikk ikke alltid så lange avstander, men hundene blir også slitne av å sitte på en fortausrestaurant og betrakte alt som skjer.
Fin utsikt fra under bordet 
Vi har fått servering 😁
Fint å lære seg å slappe av på restaurant
En positiv overraskelse var egne hundeluftegårder på enkelte campingplasser i Italia. Her var det god plass til å løpe og få ut litt «spring i beina», samt noen apparater, så de også kunne få bryne seg på noen oppgaver. Underveis på turene vi gikk la jeg også inn litt forskjellige dogparkour øvelser, noe de synes er veldig morsomt. De er også godt oppdratt når det gjelder fotoshots, og stiller gladelig opp foran statuer etc. Alt for en godbit.. 😁

Deilig å få springe litt i hundeluftegården
Vannpost i luftegården



DogParkour
DogParkour
Posering
Fine jenter 
Så søt du var da...

Det ble også stor variasjon i hvordan vi overnattet. Noen netter på bobilparkering i by, noen netter på campingplasser med mye liv og røre, noen netter på stille og rolige vingårder, og en natt i skogen. Slik ble det også variasjon for hundene, og rom til å slappe av innimellom. Vi sto på forskjellige underlag, men uansett var det skygge under bilen, og deilig å kunne ligge der og slappe av. Noen ganger var det masse å følge med på, og andre ganger var det fullstendig avslapning.
Byparkering
Byparkering
Campingplass med sandbunn...

Parkering på gress
En natt parkerte vi i et skogholt, 
her var det mange som luftet hunder. 
Herlig med en liten skogstur.

Bellas registrerte navn er Fattoria, 
så da vi bodde å gården Fattoria måtte jo dette markeres 😁

Italiensk dame med italiensk navn, og italienske vinranker 😍

Deilig og kjølig under bilen 😍

Vingårdens lille vakthund kom på besøk

Vingårdens store vakthund kom også på besøk,
men bare på innsiden av porten

Det er dessverre ikke alle steder det er lov for hunder å bade. Det kan være en liten utfordring i varmen, og spesielt for oss med badegale vannhunder. Men vi fikk til et par dager med bading for oss alle sammen i Gardasjøen. Lissie svømmer kjempebra, mens Bella plaskesvømmer. Så vi måtte å gi henne litt svømmeundervisning, til stor underholdning for folk på land 😂 Det var herlig da vi fant en plass hvor hundene også fikk være med i vannet, men jeg forstår jo hvorfor det ikke er lov alle steder... Første dag var jeg veldig påpasselig, og passet på å ta de vekk fra stranda så de fikk gjort sitt fornødne. Andre dagen glemte jeg meg bort, og vi holdt på litt for lenge ute i vannet. «Må man så må man» sa Lissie, og satte seg i vannkanten. Det var litt flaut, og vi fant ut at nå var det kanskje greit å trekke seg vekk fra stranda for dagen.
Eget hundeområde på stranda,
men ikke lov med hund i vannet
Koser seg i skyggen
Når søstera har sparket sand på deg
Badegal vannhund
Lissie valgte å bare betrakte Bella denne dagen
Bade mer!!!???

Huskeliste:

  • Vaksiner – sjekk med veterinær i god tid
  • Førstehjelpssaker – også for hund
  • Potesokker
  • Alltid vannflaske til hunden på tur 
  • Sjekke temperaturen på underlaget dere går på
  • Selvfølgelig ALDRI forlate hunden i bilen i varmen! 


På tur i Alpene

Ingen mennesker og god oversikt, så de fikk lov til å løpe litt fritt...

Grottetroll

Takk for turen 😍



HUND + BOBIL = ANBEFALES  

GOD SOMMER!

GOD TUR!






2 kommentarer:

  1. Så flotte bilder og fortelling, jeg vet alt om å ta hunden inn til Norge . Men det jeg lurer på må dere kjøre på rødt inn i de forskjellige landene i Europa ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi skulle nok kanskje ha gjort det, men jeg må bare innrømme at det tenkte jeg ikke på... Har jo alt av pass og vaksiner i orden, og var klar til å vise passene om vi ble stoppet. Noen steder gikk jo landene nesten i ett, med lite merkede grenseoverganger. Dette bør jeg nok sjekke bedre til neste tur...

      Slett