Svansen´s Dancing Crew

Svansen´s Dancing Crew

mandag 2. juni 2014

Vår første røde sløyfe

Kr Himmelfart var det duket for konkurranse i Moss, og jeg hadde i min overmodighet meldt på både Buster og Bonso i konkurransen. Det ble gjort før årets første konkurranse, og mens jeg ennå hadde trua på at Bonso var den fødte stjerne ;) Nå har det jo vist seg at så ikke er tilfelle...

Buster er egentlig "pensjonist", men for at vi skulle ha et mål å jobbe mot meldte jeg ham på sånn for moro skyld. Jeg fant i fjor ut at han ikke var helt freestylehund, og at jeg heller ville prøve ham i  Heelwork to Music (HTM). Stevnet i Moss var et kombinert Rally- og Kreativ lydighets stevne, og jeg vurderte litt frem og tilbake om jeg heller skulle melde ham på i rally, men det ble altså HTM.

HTM klasse 1 var først ut, og vi skulle ut som andre ekvipasje, av to.... ;) Da første ekvipasje gikk i ringen hentet jeg Buster for å forberede ham til det ble vår tur.  Jeg har funnet ut at det beste for ham er å komme rett ut av bilen, trene litt kontakt og så inn i ringen. Hvis han får for god tid til å snuse, er det lett for at han faller litt ut. Vi kan heller ikke varme opp for mye, for da går han lei i ringen. Så dette må altså planlegges nøye. Da vi kom frem til ringen og var klare for å starte, viste det seg at det var problemer med musikken og første ekvipasje måtte starte om igjen. Jaja, det var den konkurransen...  Jeg gjorde det beste ut av det; fant en skyggeplass, lot ham hvile litt, trente litt kontakt og etter hvert ble det vår tur. Og helt utrolig! Endelig fikk vi det til! Vinner av klassen, (som sagt bare to deltagere, men dog...) Men viktigst av alt var den røde sløyfa, som betyr godkjent program og første opprykksnapp til klasse 2! Jippi!! :)

Vi fikk tilbakemelding fra dommerne på at vi hadde mange fine posisjoner, og det er gøy for jeg har jobbet en del for å bedre de i det siste. Ikke perfekte, men begynner å bli bra. I tillegg fikk vi skryt for fine overganger, og det er veldig morsomt, for Buster la faktisk inn noen mer spennende og flotte snurrer og vendinger enn jeg hadde planlagt i programmet :) Flinke gutten det <3

Etter hvert var det Freestyle og "prinsen" sin tur....  Ettersom det hverken gikk bra i konkurransen i Oslo eller oppvisningen i Skien, tenkte jeg å gjøre en vri. I det faste nummeret vårt har jeg med rekvisitter, bøtte og spade - og i Skien falt han ut allerede i åpningsøvelsen som er å virre rundt på bøtta. Jeg tenkte kanskje han var lei av de øvelsene vi har til den musikken, og fant to dager før konkurrasen fram Buster sin gamle musikk "En solskinnsdag" og lagde i hui og hast et nytt program til denne musikken. Vi trente litt sekvenser av dette programmet, og det virket som han syntes det var gøy med en del nye øvelser. Men, det var nok ikke bare musikken og bøtta som var skyld i at han falt ut :( Det funka ikke noe bedre med ny musikk og nye øvelser, han tok seg noen runder på egen hånd og var i det hele ganske fjern.

Vi endte på sisteplass, av seks startende, Men det ble utrolig nok blå sløyfe (andrepremie) og gode tilbakemeldinger på Innhold og vanskelighetsgrad og Musikk og fortolkning i hvert fall. Men det ble som vanlig ikke så høye skår på utførelse - all den tid han faller ut. Jeg synes det gikk helt forferdelig dårlig, så ble positivt overrasket over blå sløyfe og en del gode tilbakemeldiger :) Så er det bare å jobbe videre. Jeg tror jeg må fokusere på å få til så mye ringtrening som mulig fremover. Så skal vi nok få det til en gang vi også. Og så var det jo morsomt å få bra poeng på innhold og fortolkning, all den tid dette var noe jeg hadde snekret sammen i hui og hast :)

Uansett var det veldig gøy og veldig overraskende at det var "reserven" som tok hjem den første røde sløyfa <3

Takk for MOHK for et strålende arrangement og god kontakt med værgudene! Alt i alt en super dag med masse hyggelige freestylfolk!



Stolt gutt med rosett, gourmetmat, flott vannmugge, 
sølvmerke fra NKK, rød sløyfe og gode kritikker :)


Øverst på pallen (og der var det høyt...)!
Foto: Kristin Lundin Lauritzen

Filmer følger etter hvert :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar