Svansen´s Dancing Crew

Svansen´s Dancing Crew

fredag 7. oktober 2016

Ekstremsport

Det å holde hundekurs skulle vise seg å være rene ekstremsporten.

Forrige torsdag var det siste kurskveld for høstens første grunnkurs. Det var en flott gjeng med flinke to og firbente, og jeg koste meg med å se hvor langt alle var kommet i løpet av kurset. Siste øvelse før avslutning, med kaffe, litt teori og rotrening, var innkalling.

Mange av hundene på grunnkursene begynner å bli store og sterke, og for å klare å holde de igjen når eier går ifra pleier jeg å vikle langlina rundt hånda. Jeg bruker alltid sporhanske på, for å unngå brannskader fra lina. Det skulle vise seg å være en veldig dum kombinasjon. En veldig ivrig og sterk hund vil gjerne løpe etter eieren sin når han går ifra, så jeg holder et godt tak i lina som er surret rundt hånda. Eier roper inn, og så får jeg ikke viklet lina av hånda! Den sitter som limt fast i hansken! Jeg blir da løpende etter hunden, men innser fort at jeg ikke klarer å holde samme tempo... Eneste jeg oppnår er å få tatt en skikkelig rennafart før jeg flyr gjennom luften og ender med et brak i asfalten.

Jeg blir liggende og vet i grunnen ikke helt hvor det er vondest. Tar meg til panna, og får hånden full av blod. Kjenner jeg er litt svimmel og kvalm. Godt å ha omsorgsfulle kursdeltagere, som legger jakka under hodet mitt, henter førstehjelpsskrinet og plastrer panna, og til slutt får meg opp og får kjørt meg til legevakta. De andre kursdeltagerne blir igjen og passer på bilen min med mine hunder i, samt bilnøkkelen, og venter til min mann kommer og henter de.

Heldigvis gikk det veldig bra. Såret i panna er ikke stort og sluttet å blø, så ikke behov for å sy. Ingen brudd - så langt... Albuen er oppskrapet og skikkelig forslått, og øyet har de siste dagene endret seg i fargenyansene lilla, grønt, svart, brunt.. Men tross alt, det kunne gått så mye verre.

De første par kveldene var det vondt å ligge på høyre side, og det var den siden jeg måtte ligge på ettersom det var venstre side som var forslått. Mandag var jeg på en fin tur til Telemark og koste meg med freestyletrening, men kjente at høyre side begynte å bli vondere. Kunne det være ribbeinsbrudd? Og det er det nok... Har googlet, og alt stemmer - og de siste nettene har jeg vekslet mellom å sove sittende i godstolen og litt i sofaen. Det sies at det blir verre de første ti dagene - og så skal det bli bedre. Så da har jeg vel tre dager igjen til smertene er på topp da...

Ha en strålende dag! :)

Og, til den uheldige hundeeier: Dette var kun min egen feil! Hunden din er super på innkalling! ;)

Kan jo forstå at min mann ikke har lyst til
å dra på bytur med meg for tiden... ;)

2 kommentarer:

  1. Neimen huffda! Langliner er ikke til å tulle med...

    Hestefolk har en meget viktig regel, surr aldri laut og liner rundt hånda. Litt mer tyngde og krefter i gang der, men det kan fort bli skader når det plutselig drar til. Jeg har ofte holdt lina bak ryggen, for da har jeg min egen tyngde til å holde igjen hunden med.

    God bedring!!! ;D

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Anja! :) Ja, langliner er skumle greier. Følte meg liksom så trygg med hansker på... men må nok finne en annen måte å holde igjen på... Rundt ryggen var et godt tips :)

      Slett