Svansen´s Dancing Crew

Svansen´s Dancing Crew

tirsdag 19. oktober 2021

Opp og nedturer

Alle idrettsfolk har vel sine opp og nedturer...😉😌😂 

Selv om jeg regner meg som en amatør i denne hundesporten jeg driver med, er vi tross alt på landslaget, og jeg begynner å føle skikkelig på prestasjonsangsten nå. For øyeblikket er vi langt nede i bølgedalen. 😥

I helgen var det dobbeltstevne i Fredrikstad og vi skulle skikkelig kose oss, bo på hotell og greier 😁 Vi reiste nedover på lørdag morgen med mot i brystet, og jeg gledet meg til å kjøre igjennom programmet, som endelig var ferdig spikret. (Dette har jeg sagt flere ganger, men NÅ var alle detaljer på plass.) Jeg hadde gjort en endring i et parti hvor hun alltid falt ut, og hvor hun pleide å vegre seg og begynne å bjeffe, og jeg hadde troa på at det skulle fungere.

Lørdag kjempet vi oss igjennom programmet med ganske godt samarbeid, selv om hun ga høylytte protester underveis på at hun ikke var helt fornøyd. Det gledelige var at den endrede delen fungerte, og at vi fikk vist nesten hele programmet slik det er ment. Vi fikk gode poeng, selv om det ble en del trekk på selve gjennomføringen.

På søndag var jeg derfor optimist. Vi hadde fått oss en god natts søvn, og jeg startet dagen med en god, lang frokost. Så hadde jeg jo bursdag - og ble møtt med sang og kake da jeg kom til stevneplassen 😊 Veldig koselig 💖 HTM startet først og Freestyle sist denne dagen, så jeg hadde god tid til å kose meg underveis. Trente litt med Bella inne i hallen og også litt ute, og så fikk hun slappe av i bilen mens Lissie trente på å ligge i bur i hallen. 

For å ta det hyggelige først her nå, så er jeg kjempefornøyd med at Lissie klarer å slappe av i en sånn setting. Den rotreningen er utrolig viktig, og den klarte jeg aldri å få til med Bella... På lørdag fikk Lissie prøve seg i ringen i den uoffisielle Rekrutt klassen. Her er det lov å belønne underveis, og det er publikum som stemmer fram sin favoritt. Vi har ikke så mange øvelsene trent inn ennå, og har ikke noe program ferdig. Men vi lånte Bella sin musikk og improviserte til den, og Lissie jobber på og trives så godt i ringen uten å bry seg om det som skjer på utsiden av rinlgbåndet. Lille snuppa vant klassen og fikk sin første rosett 💖

Men tilbake til vår start på søndag. Bella begynte å tulle litt med en gang vi startet, men jeg fikk henne inn i programmet igjen, og vi kom oss greit igjennom deler av det. Helt til vi kommer til sekvensen som hun har startet å bjeffe i... Og denne dagen var det bare masse bjeffing, og jeg fikk henne ikke til å jobbe noe særlig. Så det ble bare å diske oss.

Lørdag valgte jeg å hjelpe henne litt, i tilfelle bjeffingen var på grunn av frustrasjon over at hun ikke visste hva hun skulle gjøre. Etter disken på søndag fikk jeg en nyttig tilbakemelding på at det ikke var så lurt å hjelpe henne, og la henne få lov til å bjeffe... Takk! Tas til etterretning 😉

Jeg må innrømme at jeg falt fullstendig sammen av at det gikk bokstavelig talt "rett på ræva" på søndag. Det ble snørr og tårer og full fortvilelse. Jeg mistet fullstendig troa på at vi skal klare å ro dette i land før Nordisk som er i desember. Hadde dette bare vært en "vanlig" konkurranse, hadde det ikke vært grunn til å ta sånn på vei. Men denne helgen skulle jeg se hvor vi lå an i forhold til Nordisk. Det er kun en konkurranse til før dette mesterskapet, og håpet var at vi nå bare skulle finpusse programmet fremover. Jeg kunne ikke se for meg hvordan jeg skal få tid og krefter til å jobbe med disse problemene fremover, og rekke det innen desember. Det har skortet på motivasjon i hele koronatiden, og jeg har brukt så mye tid på å få dette programmet ferdig. I tillegg har jeg slitt med en betennelse i kneet i lange tider, og dette gjør at enkelte av øvelsene er vonde å trene på, og smertene gjør at mengden trening innimellom må begrenses. Og så har jeg jo også en unghund som krever sitt, samtidig med at treningsmulighetene nå senhøstes begrenses. Og så må man jo være realist, og man er jo ikke helt ung og sprek lenger... Jeg vet jo at jeg ikke har kapasitet til å trene på landslagsnivå så veldig lenge, men jeg vil så gjerne få det til før vi gir oss. Livet består jo av litt annet enn freestyle også, og man må kanskje etter hvert begynne å prioritere litt annerledes... Derfor er det så viktig for meg å lykkes nå...

Vel, dette er altså noe av det som lå bak min reaksjon på søndag.

Men - nå må vi se fremover. Hva er mulig å få til?

Jeg har en stund tenkt at vi ikke har trent helt riktig i den siste tiden. Før VM og Nordisk i 2019 var jeg mye flinkere til å være strukturert og tenke på hvordan jeg trente. Nå har det blitt mye "tulletrening", mye belønning underveis fra meg, og jeg har nok latt snuppa få styre mye selv. Dette har jeg vært klar over, og jeg fikk noen greie tilbakemeldinger på søndag som understøtter disse tankene jeg har hatt. Så da får jeg nok gjøre alvor av å strukturere treningen min. Det har vært vanskelig å trene grunnet koronaen, og alt som ble avlyst tæret på motivasjonen. Mye trening på stuegulvet med dertil hyppig belønning. Litt trening underveis på ferie, men uten mål og mening. Ingen kriterieplan, ingen planlegging av hvordan og når det skulle belønnes. Programmet endret flere ganger. Tatt ut øvelser som ikke fungerer og erstattet med nytt. Men nå skulle altså alle øvelser og koreografi være på plass... trodde jeg...

Men jeg kan jo ikke stille opp i Nordisk mesterskap med en hund jeg ikke aner om vil jobbe med meg, eller protestere seg gjennom programmet med bjeffing. Man tenker jo også på resten av laget, at man ikke vil ødelegge for de i lagkonkurransen. Og hva med drømmen om VM i Paris neste år... Den drømmen ble ganske fjern nå...

Skal disse drømmene bli realitet må det JOBBES! Og nå når den værste fortvilelsen har lagt seg, så begynner jeg å bli klar for å brette opp ermene. Jeg skal studere filmer, og se om jeg kan bli noe klokere av det. Og så har jeg fått tips og tilbud om hjelp, som det nok ikke er usannsynlig at jeg takker ja til. Det er litt vanskelig å se seg selv og lett at det går i samme dårlige tralten, så det vil nok være bra med noen nye øyne til å se hva vi egentlig driver med.

Når det går dårlig i konkurranseringen tenker jeg som regel på hva var det jeg gjorde feil i dag. Men det er kanskje ikke der problemene ligger? Det er nok viktig å ta tak i selve treningen nå.

Tankene pr idag, basert på ting jeg har tenkt selv, og ikke gjort noe med, og tilbakemeldinger søndag.
  • Analysere filmer (Hvor blir det feil, hva gjør jeg?)
  • Mer avstandsbelønning
  • Trene utholdenhet
  • Nulltoleranse for bjeffing
  • Stoppe når hun gjør feil i treninga (hun har fått slippe unna med alt for mye tull)
  • Og det dukker nok opp flere ting å ta tak i når jeg begynner å analysere elendigheta
Selv om jeg tenker at dette er litt uoverkommelig nå, så hadde jeg jo uansett tenkt å sette av mye tid til trening mot Nordisk nå fremover. Så da blir det å være ennå mer bevisst på hva jeg driver med og hvor jeg vil... Og så får jeg prøve å huske på da... at det skal være gøy å trene hund... 😜

Denne uken skal jeg tenke og planlegge, mens jeg forbereder familiehelg og bursdagsfeiring. Så satser jeg på at jeg er klar til dyst over helgen.

Tusen takk til stevnegjengen i Fredrikstad for nok et fantastisk gjennomført arrangement!
Gratulerer til alle med masse flotte gjennomføringer og resultater!
Tusen takk for en veldig hyggelig helg til dere alle! Alltid koselig å treffes!
Og tusen takk for støtte og peptalker da det ble skikkelig "overskyet og uvær på strandturen"! 
💖💖💖

Lissie Beste Rekrutt 💖
Jeg synes hun kler den pallplassen...😍

Pallen på lørdag 😊
Gratulerer til Marianne og Nyx med seieren 😍

Fint hotell og flinke jenter 😄

Morgentur 😍

Viktig med rotrening 😊

Ut på tur i Fredrikstad 😁
Mye gøy å finne på,
men denne er intern
😂😂😂





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar