Svansen´s Dancing Crew

Svansen´s Dancing Crew

søndag 18. august 2019

Arendalsuka


Jeg har det med å si "ja" og hoppe ut i det. Synes det er spennende med nye utfordringer og er litt sånn Pippi Langstrømpe; "Dette har jeg ikke gjort før, så det går sikkert bra". Det er i hvert fall det jeg tenker i det jeg sier ja til ting... Så kommer alvoret og nervene når det nærmer seg, og jeg lurer på hva i all verden jeg har sagt ja til nå? Hvordan skal dette gå? Men så er det jo så fint at jo mer en hopper ut i nye utfordringer, jo flinkere blir man til å takle nerver og stress.

Så da jeg fikk forespørsel om jeg og Bella ville stille på scenen under et frokostmøte i Arendal, var jo selvfølgelig svaret ja. Det var jo en ny utfordring, og hørtes spennende ut.

Forespørselen kom via jobben til min mann, "Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helse", da de hadde hørt at jeg var instruktør for besøkshunder. Og Bella fikk være med, selv om hun ikke selv er utdannet besøkshund, da de ønsket å ha en hund på scenen.
Link til Aldring og helse sin webside: https://www.aldringoghelse.no/

Tema for frokostmøtet var "Aktiviteter med mening for eldre"

Vi skulle være med i innslaget "Dyr og robotdyr i omsorgen for eldre", hvor foredraget skulle holdes av Nina Jøranson, som er forsker innen dette temaet og har en doktorgrad om bruk av robotselen Paro i demensomsorgen. Hun har et veldig bra og interessant online foredrag som kan sees her: https://www.aldringoghelse.no/alle-artikler/hvordan-bruke-dyr-og-sosiale-robotdyr-i-demensomsorg/

Jeg ble i forkant kontaktet av Nina om hvordan hun tenkte å legge opp foredraget og hvordan jeg skulle komme inn i bildet. Nina har som sagt robotdyr som sitt felt, mens jeg og Bella skulle være representanter for den frivillige aktiviteten Besøksvenn med hund.

Frokostmøtet var på torsdag morgen, men vi reiste nedover til Arendal allerede onsdag morgen, da min bedre halvdel skulle stå på Aldring og Helse sin stand både onsdag og torsdag. Etter å ha sluppet av Frode i Arendal reiste jeg til Grimstad for å sjekke inn og nyte dagen. Vi ruslet først litt rundt i Grimstad, men jeg fant fort ut at det nok var mer liv og spenning i Arendal, så da tok vi turen tilbake. Vi parkerte et godt stykke unna sentrum, og det ble en god tur og mye trasking rundt i gatene. Etterpå tok vi buss tilbake til parkeringen, så det var en opplevelsesrik dag for den firbente frøkna. Dagen ble avsluttet med hyggelig felles middag, og litt avslapning på rommet før det var på tide å lade batteriene til neste dags oppdrag.

Sjekket inn i en koselig leilighet, og nyter solen på verandaen.

Arendal

Arendal

Torsdag var det opp "før hanen gol" og vi var litt trette både Bella og jeg. Men etter en liten rusletur og en kaffekopp våknet vi til liv mens vi ventet på at det skulle bli vår tur. Vi gjorde oss først litt kjent i lokalene, og så fikk Bella sitte i ro og betrakte alt som skjedde. Det var også mange som ville hilse på, så etter hvert trakk vi oss tilbake i et rolig område "backstage". Bella var eksemplarisk og slappet godt av mens vi ventet.

Akkurat ankommet Arendal Kino.
Jeg følger med fra backstage,

mens Bella ligger på lading.

Fryktelig kjedelig å vente...

Nina er en dreven foredragsholder som tar mye på sparket, og det var det avtalt at vi også skulle gjøre. Jeg liker best å ha manus, og vite hva jeg skal snakke om, så jeg var litt redd for at jeg skulle få hjernteppe og ikke klare å svare for meg. Men det gikk heldigvis bra, og jeg tror jeg fikk fram en del gode poeng. Det er noe med temaer man brenner for... 😊 Jeg la fokus på dyrevelferd og menneskevelferd (den røde tråden i Røde Kors sin Besøksvenn med hund aktivitet), det å legge mye jobb i å utdanne og teste hundene, og å tildele kategori ut i fra hva hund og eier vil takle/trives med. Og så ble det litt rundt utfordringene med at det er mange som har med seg ikke utdannede/godkjente hunder på institusjoner, og mulige begrensninger dette kan føre til for aktiviteten om det skulle oppstå uønskede hendelser. Dyrevelferd og fokus på egen hund fikk jeg også vist i praksis, da Bella klarte å sette en godbit i halsen. Da er det det samme om man er på scenen med 70 tilhørere - da er det nemlig hunden det gjelder. Det gikk heldigvis bra for slukhalsen 😅 Etter at Nina og jeg var ferdige med å prate fikk Bella vise noen triks, til latter og applaus fra publikum.

Nina Jøranson igang med foredraget.
Bilde sakset fra Aldring og Helse sin oppsummeringsfilm.
Litt uvant setting... på scenen med mikrofon og hund 😅
Bella brydde seg ikke et døyt om publikum 😍

Vi fikk mange gode tilbakemeldinger og jeg er veldig fornøyd over å ha fått prate litt om Røde Kors og Besøksvenn med hund i en slik setting. Og også vise litt hva man kan bidra med av underholdning/miljøskaping med hund. I tillegg ble dette også en veldig fin miljøtrening for oss begge to, og "SuperBella" taklet jammen dette også på strak pote 💓

Etter at frokostmøtet var over, gikk vi oss en god tur rundt i Arendal - med fokus på å finne rolige områder, så Bella skulle få litt fri og avreagere etter alle inntrykkene.

Ut på tur etter utført oppdrag.


Akrobathunden... :)

NRK sitt studio i Arendalsuka.

Flotte båter.

Litt "dog-parkour" :)

Film med oppsummering angående Arendalsuka fra Aldring og Helse:
https://www.aldringoghelse.no/alle-artikler/bli-med-p%C3%A5-aldring-og-helses-arrangementer-under-arendalsuka-f%C3%B8lg-ogs%C3%A5-med-p%C3%A5-nett-og-sosiale-medier/

Takk til Aldring og Helse for at vi fikk være med! 😊



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar