Svansen´s Dancing Crew

Svansen´s Dancing Crew

onsdag 7. august 2019

Godkjent instruktør for Røde Kors Besøksvenn med hund

Som jeg nevnte for en stund siden, hadde jeg en veldig travel vår med mange baller i luften. Og en av de ballene var at jeg utdannet meg til instruktør for Røde Kors Besøksvenn med hund.

Da jeg for noen år siden gikk instruktørkurset til Din Beste Venn, fikk jeg øynene opp for alle mulighetene som finnes innen utdanning av hund. Jeg har siden hatt et ønske om å kunne jobbe med å utdanne hunder til å være til glede for andre. Jeg synes det er fascinerende hvordan disse firbente vennene våre kan gjøre hverdagen litt bedre for folk med noen ekstra utfordringer.

Litt om de forskjellige begrepene som brukes innenfor området:

DAI (Dyreassisterte intervensjoner) er et samlebegrep for tiltak der ulike former for samhandling med dyr brukes som supplement til ordinære tiltak.

DAT (Dyreassistert terapi) innebærer systematisk bruk av dyr som en integrert del av et behandlingsopplegg. DAT innebærer at personell innen helsevesenet eller sosialvesenet bruker et dyr som del av jobben sin.

DAP (Dyreassistert pedagogikk) er en systematisk og målrettet bruk av dyr som et pedagogisk verktøy. Dyret brukes som motivasjons- og mestringsressurs innen generelle- og spesifikke lærevansker, sosio-emosjonelle vansker og sansemotorisk trening. Som for eksempel ”lesehund”.

DAA (Dyreassistert aktivitet) innebærer at dyret bidrar som miljøskaper og brukes av både 
fagfolk og lekfolk, for eksempel frivillige besøksvenner med hund fra Norges Røde Kors.

Ettersom jeg ikke har noen utdanning hvor jeg kan bruke hund i jobb (DAT eller DAP) er det altså under DAA (dyreassistert aktivitet) jeg har mulighet til å bidra.

Røde Kors startet for et par år siden med å utdanne egne instruktører til å holde Besøksvenn med hund kursene, og jeg tenkte at dette var midt i blinken for hva jeg kunne bidra med. Jeg søkte allerede det første kurset, men kom ikke med den gangen. Siden den gang har det ikke passet med de obligatoriske helgesamlingene, så jeg har ikke kunnet søke. Men endelig - denne våren klaffet alt!

Det har vært fire flotte helgesamlinger, med en fantastisk gjeng med dyktige mennesker 💓 Vi ble under hele kursløpet "grillet" i instruktørrollen, både teoretisk og i praksis, og vi har lært en masse om hundespråk og om håndtering av hund. Dette er det viktig å kunne en god del om for å kunne ta de riktige avgjørelsene på om hundene vi skal utdanne kommer til å trives med, og takle, å være besøkshund.

Siste samling var i begynnelsen av mai, og gleden var stor da jeg fikk beskjed om at jeg hadde bestått 😄 Tusen takk for fire flotte samlinger til instruktører og "medstudenter" 😍

Allerede i slutten av mai var jeg "ute i tjeneste", og holdt mitt første kurs fordelt over to helger. Veldig moro å kunne godkjenne sine første besøkshunder 😊 Jeg er sikker på at de kommer til å glede mange med sine besøk 💓

Ferdig utdannet Røde Kors instruktør :)
Fin vest med koselig logo <3
Flink demohund


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar