Svansen´s Dancing Crew

Svansen´s Dancing Crew

mandag 1. februar 2021

Valpeutfordringer

Lissie har nå bodd hos oss i litt over en uke, og jeg har gjort meg noen tanker rundt det å ha valp i hus 😅😂

Når jeg holder valpekurs spør jeg på forhånd om de har noen spesielle utfordringer med valpen, og de fleste svarer biting og renslighetstrening. Ja, valper biter og de går på do inne - sånn er det bare - og det går over etter hvert 😉😁 Men jeg forstår at det kan oppleves problematisk når det står på som verst 😊


Jeg har imidlertid aldri sett på biting som noe stort problem når jeg har hatt valper, og jeg prøver nå å observere meg selv litt i dagens situasjon. Hva gjør jeg egentlig? For det er jo helt klart at Lissie også biter 😊

  • For det første så gjør jeg ikke noe stort nummer ut av det. Om det er hendene hun biter i, tar jeg bare hendene vekk. "Jeg gidder ikke kose/leke med deg når du biter". 
  • Jeg har alltid leker og bitetau tilgjengelig. 
  • Det er viktig at lek og aktivitet foregår i veldig korte økter, og at det avbrytes før valpen blir overtrøtt. 
  • Om hun blir overtrøtt og må roes ned, har jeg alltid med meg en tauleke, som jeg "dytter" inn i munnen hennes. Det blir nesten på samme måte som med smokk for babyer. Babyene gråter når de er trøtte og valpene biter, babyene får smokk og valpene biteleke 😉 
  • Biter hun meg i buksebena, prøver jeg først å komme meg unna uten å gi henne noe respons. Om det ikke nytter, tar jeg henne bestemt men forsiktig vekk og gir henne noe annet å bite i, "dette er ikke lov, lek med denne leka i stedet". For å gjøre det enklest mulig, ligger det leker strødd i hele huset til enhver tid, slik at det alltid er noe tilgjengelig å gi henne. 
  • Og en viktig ting... jeg går rundt i mine eldste, mest slitte joggebukser og et par joggesko som burde vært arkivert for lenge siden 😬 Ikke mye lekkert, men jeg slipper å stresse meg opp og være redd for at det skal bli hull i yndlingsbuksa. Jeg har da også muligheten til å ignorere og ikke gi henne noen respons når hun henger i buksebena mine. Men det er da viktig at jeg har is i magen og faktisk venter til hun gir seg av seg selv. At hun forstår at det nytter ikke uansett hvor lenge hun holder på, hun får uansett ikke den kontakten hun håper på. Om jeg gir meg halvveis har jeg bare lært henne at holder du på så og så lenge, så får du kontakt med mor.
  • På badet er det så enkelt som at tomme såpe/shampoflasker ikke går i søpla før de har blitt undersøkt en stund av en nysgjerrig valp😁 Hundehåndklær ligger på gulvet, slik at hun kan legge seg her om hun vil slappe av mens jeg er i dusjen.
  • Etter hvert som valpene lærer seg noen kommandoer, kan man avbryte uønsket adferd med en annen beskjed, og så belønne at hun gjør det hun blir bedt om.
  • Enn så lenge, så handler det om å gjøre det så enkelt som mulig for seg selv. For, igjen, det går over 😊
  • Blir sliten av å leke med tomme dusjflasker 😍

Når det gjelder tissing inne, så tenker jeg at blæra ikke er fullt utviklet ennå, så om det skjer en del uhell så er ikke det så farlig. Dessuten er det mellom minus 15 og 20 for tiden, så det er ikke bare å svinge seg ut på trappa i tide og utide... 😱 Det blir en vurdering på hvor viktig treningen nå er, mot hvor lite jeg har lyst til å bli forkjølet... 

Men vi kler oss og er ute støtt og stadig, og hun har blitt flink til å tisse ute de gangene vi har vært ute. Hun er ganske lett å lese når hun må større ting, så plumpilump har stort sett foregått utendørs. Så jeg tenker at vi er godt i gang, og har ikke noe panikk på det området ennå 😁 

Etter å ha hatt tre vintervalper hadde jeg egentlig bestemt meg for at neste gang skal jeg ha valp på sommeren... men så gikk det ikke sånn da... Så da får man stå litt der og fryse 😂 Fordelen er jo at når vår og sommer kommer, er vi over den første kneika og kan skikkelig kose oss på tur og nye eventyr 😍

Altså... jeg hadde tissa på meg her om dagen, og måtte DUSJE! 
Ring hundevernet! 😆




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar