Svansen´s Dancing Crew

Svansen´s Dancing Crew

tirsdag 2. mars 2021

Hotelltur og Røde Kors Besøksvenn med hund kurs

Forrige helg ble en meget begivenhetsrik helg for Lissie, 12 uker.



Jeg skulle holde Besøksvenn med hund kurs for Røde Kors på Gol, og planen var at Bella skulle få være med meg på en fortjent "jentetur" og litt avslapning bort fra en plagsom lillesøster. Men planene måtte gjøres om i siste liten. Vi hadde sykdom i familien og mannen måtte være tilgjengelig for å trå til, så da ble det vanskelig å ha ansvar for en vilter valp. Bella klarer seg hjemme alene i perioder, og er enklere å ha med seg, så da ble det Lissie som ble med meg på tur. 

Jeg må si jeg ble rimelig bekymret og redd for at det skulle gå utover min innsats som instruktør, men jeg forberedte meg godt og lastet bilen full med ting og tang for en hel helg på tur med "turboen". Heldigvis gikk det veldig bra, både med kurset og med Lissie. Hun oppførte seg stort sett eksemplarisk 💖

Vi reiste i god tid på fredag, så vi kunne stoppe underveis, samt at vi hadde litt å gå på i forhold til at det var vinterferiestart og vi skulle oppover Hallingdal. Vel, i mitt hode skulle vi kjøre Hallingdal, men min GPS er ikke tankeleser og etter å ha kjørt en stund begynte jeg å ane ugler i mosen... GPSen tok meg av den planlagte veien ett eller annet sted, og turen gikk derfor over Haglebu og ned til Bromma. Ikke beste veien på vinterføre og i tåka, men vi kom oss heldigvis trygt både opp og ned fjellsidene... 😅

Vi bodde på Pers hotell, og fikk et veldig fint rom med grei adkomst. Det var sånn passelig med folk, og Lissie fikk oppleve og observere mange forskjellige mennesker. Store og små, med vanlige klær og med slalomklær og masse utstyr, en og en og store forsamlinger. Det er tydelig at pandemien gjør at veldig få spør om å få hilse på, men det er egentlig greit og det viktigste er at hun kan se og oppleve at det ikke er skummelt på avstand. Og så kjørte vi masse heis, så da kan det også hukes av på listen over ting som må oppleves og mestres.

Fint, stort rom

Jeg hadde med stoffburet inn på hotellet, og hun sov godt i det om natten. Når jeg spiste frokost var hun i bilen, og jeg er veldig glad for at hun allerede var vant til å oppholde seg i bilburet, selv om bilen står i ro. Middagene ble litt sånn til og fra. Første kvelden spiste jeg varmmat i spisesalen, og så tok jeg kaldmaten med meg ned på rommet og hentet Lissie. Det gikk veldig fint. Siste kvelden kunne jeg ta det med ro og spise hele måltidet i spisesalen - sjekk 👍

Vi ser på Grand Prix 😍

Når man prøver å få litt matro tyr man til de midlene man har for hånden. En liten tomat og ei tomflaske er nytt og spennende, og gir mor litt tid til å trekke pusten... 😅


Ut på tur på Gol

Når det gjelder kurset hadde jeg med stålburet (som hun ikke får "spist opp"...) og masse forskjellige tyggesaker, lickimats og leker. Hun fikk være med inn og tusle rundt før vi startet. Etter hvert var det greit å hilse på de som kom, og hun fikk også hilse på hundene til Anne-Grethe, den andre instruktøren. Anne-Grethe hadde første leksjon, og den sov Lissie seg igjennom - og våknet selvfølgelig da det var min tur til å forelese.... Litt lyd, men med ting å holde på med inne i buret gikk det greit. I løpet av helgen hadde vi også deltagerhundene inn i lokalet, og første gangen lå Lissie fremdeles i buret. Vel, hun hadde sine meninger om hvem som passet som besøkshund og ikke... 😅😂 Så neste gang hundene skulle inn, la jeg henne i bilen og der roet hun seg veldig godt.

Slapper av mens mor holder kurs 😍
(sovnet med hodet i matskåla 😂)
Foto: Anne-Grethe

What's up?


Så når ting ble som det ble og jeg måtte ta henne med, er jeg veldig glad for at det gikk så fint. Og hun fikk jo hauger med opplevelser denne helgen - masse sosialisering og miljøtrening. Det ble nok i overkant mye, for på rommet på kveldene var hun helt "propell" og hadde vanskelig for å roe seg. Men det får man bare ta med på kjøpet. 

Jeg tenker at jeg etter denne helgen ikke behøver å bekymre meg mer over om jeg har fått til alt jeg bør angående miljøtrening i hvert fall... 😉💖 Og så tenker jeg jo at Lissie skal bli besøkshund etter hvert, så dette var jo en veldig god start - må vel være tidenes yngste "aspirant" 😂😍

Gleder meg til neste kurshelg med den fine gjengen på Gol, og den helgen er det Bella som skal være reisefølge 😍



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar