Svansen´s Dancing Crew

Svansen´s Dancing Crew

tirsdag 22. februar 2022

Lissie - unghundtrening

Det blir nødvendigvis mye fokus på freestyle, landslag og mesterskap - og Bella - for tiden 💖 Men jeg har jo en liten firbent snuppe til, som også elsker å trene 💖

Lissie er en ivrig liten frøken, og jeg synes hun tar ting veldig fort. Selv om vi ikke har hatt det travelt med å lære inn en haug med ting, har hun lært å lære - og det er det viktigste 😊  Ivrig, konsentrert, tenker seg om og utfører - og jeg blir så positivt overrasket og stolt når hun plutselig utfører ting jeg tenker vi ikke har trent noe særlig på 😍

Hun takler også konkurranseringen godt. På to freestylekonkurranser har hun fått to opprykksnapp, og har dermed allerede opprykket til klasse 2 i boks. Men det blir lenge til vi skal gå oppover i klassene, først skal vi kose oss lenge i klasse 1. Vi har pr i dag et veldig enkelt program, men godt nok for klassen uten at vi får de store poengsummene. Vi skal kjøre dette programmet til vi har en 1. premiering til, og dermed mellomtittelen, på plass. Så skal vi sette sammen et mer avansert program som vi kan ta med oss til klasse 2 etter hvert. De første konkurransene nå er uansett for at hun skal venne seg til konkurranseringen, og fokus er at det skal være gøy.

Vi har det ikke travelt, og vi trener på masse rart 😄 Vi trener selvfølgelig så smått på flere freestyle-øvelser, men samtidig har vi også fokus på andre ting. For tiden er vi med i en online Challenge, arrangert av Hundeglede Hundeskole. Her skal vi løse 30 oppgaver av 35 mulige, og det skal filmes og legges inn i en lukket FB gruppe.  Noen av øvelsene kunne hun allerede, og mange av de er ting jeg allikevel hadde tenkt å trene på, og da får jeg det berømte dyttet bak for å ta tak i det 😉 Og det er helt supert å trene på litt andre ting enn det jeg finner på selv. Akkurat nå jobber vi med å lære inn å lukke skuffer 😁 Dette er noe jeg ikke har tenkt på å øve på selv, men det er jo en veldig fin inneaktivitet nå vinterstid. Så langt i challengen har vi 12 fullførte oppgaver, samt en som er 2/3 ferdig. Og de som gjenstår nå, er stort sett ting vi trenger å jobbe litt med, og ting vi kanskje normalt ikke ville jobbet med. Men moro å prøve seg på øvelser litt utenfor boksen også 😊

Denne våren skal vi også komme litt mer i gang med ordentlig Rallytrening. Lissie er ganske flink til å følge i bånd, og vi har jobbet en del med på plass og forflytninger. Men noe av det har vi nok slurvet litt med i det siste, når vi mer og mer gikk over til freestyle. Vi skal prøve å få med oss en del treninger på klubben framover, og i mai skal vi på kurs, noe jeg gleder meg veldig til. Nå må vi steppe opp grunntreningen, så vi blir klare for kurs 💪


En liten rally-økt

Litt annet småtteri vi jobber med er å lære inn litt bedre rutiner på klippebordet, og også lære inn haketarget ved håndtering. Med en pelshund er det viktig at tiden på stellebordet blir positiv, for begge parter... Jeg må jo innrømme at pelsstell bare er et onde som må gjøres for meg. Det finnes jo så veldig mange andre mer morsomme ting å gjøre... Hver gang jeg har hatt en stor jobb med pelsstell tenker jeg at nå skal jeg ta litt og litt og mye oftere, så jeg slipper sånn kjempejobb. Men klarer jeg å gjennomføre det... ?... 😬

Andre valpe/unghundting som er greit å ha på plass er å være hjemme alene, båndtrening og innkalling. Jeg var veldig treg med alene hjemme treningen... men det har heldigvis gått seg fint til. Innkalling er hun super på, og det er jo noe av det jeg synes er aller viktigst. Det er så godt å ha hunder som kan løpe løse, herlig at de kan ha litt frihet og få bevege seg naturlig i eget tempo. Men... frøkna tester litt grenser for tiden, så da gjelder det å være smart og tilrettelegge for at hun ikke lærer seg at det lønner seg å ikke høre. Bella lystrer kommandoen "bilen" og løper rett til bilen og hopper inn i buret. Her har Lissie funnet ut at det ikke er så gøy å løpe til bilen, hun vil heller fortsette turen... Så nå tar vi på båndet i god tid før vi kommer til bilen, så hun ikke skal lære seg at det lønner seg å løpe av gårde. Så vi jobber altså med å forhindre innlæring av uvaner, og så får vi jobbe mer med at bilen blir kul når hun er over den verste "trassperioden" 😉 Jeg bruker forøvrig ikke innkallingsordet når hun skal settes i bilen. Innkallingen betyr aldri at det er slutt på moroa. Innkallingsordet skal kun forbindes med masse belønning, slik at hun kommer direkte inn til meg når hun hører det. Jeg sier heller "nå skal vi sette på båndet" og belønner når båndet er på. 


Koser seg i snøen 😍

Vanlig båndtrening er nok det vi sliter aller mest med, og det gjelder for både Bella og Lissie. Begge kan gå fint når de får beskjed om det, men den vanlige turgåingen i bånd sliter jeg med. Når de får friheten til å bevege seg litt i bånd, så blir det mye hopp og sprett og draing i båndet. Det hadde vært så deilig å kunne gått en vanlig tur med hunder som går rolig i grøfta og snuser... Men, her får jeg vel igjen for at jeg stort sett velger skogen og lar de løpe løs når jeg er på tur 😉 Men nå nærmer det seg både løpetid og båndtvangtid, så da får jeg vel mulighet til å trene litt på dette. Får prioritere å gå tur med en og en gatelangs når våren kommer.

En liten filmsnutt av trening på kjøkkengulvet 😊 Her har hun akkurat lært å bukke på muntlig signal, og jeg tester ut litt avstand. Dette var en av oppgavene i challengen.


En annen morsom oppgave var kavaletti, som er små hinder som hunden skal gå kontrollert over. Her lærer hunden hvor den har bena sine, og det er også fint for å styrke benmusklene. Dette har jeg bare sett og aldri prøvd før, så måtte mekke litt utstyr for å få til en liten bane. Lissie gikk så fint og kontrollert hele veien, mens Bella rev nesten alle hindrene 😅 Bella blir bare så overivrig når det gjelder trening og hun har så fokus på meg at hun river alt som er i veien. Det var derfor veldig gøy å se hvor fint Lisse jobbet med dette 😍



Må nesten legge med denne filmen også 😅 Agilitybane med kreative hinder på glattisen 😂😂 Godt vi har noe å finne på... 😂



Det er moro å trene hund, og snart er snøen vekk og solen vil varme - og da blir det trening ute på forskjellige plasser. Det gleder jeg meg til 😍



2 kommentarer:

  1. Kjekt å lese bloggen din- dere trener på masse morsomme ting :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig at du synes det :) Moro å trene på litt forskjellige ting, og det passet så bra med den challengen. Den kom akkurat i tide da jeg hadde litt lite motivasjon selv :)

      Slett