Svansen´s Dancing Crew

Svansen´s Dancing Crew

torsdag 22. november 2012

Nu går alt så meget bedre...


Nå er det vel på tide å rapportere litt fra de siste ukers treninger. Og det har vært noen fine treningsuker :-)

Jeg har fått oppdatert treningsdagbøkene, og har laget meg gode, realistiske planer for begge hundene. Disse har  jeg i hvert fall fulgt sånn noenlunde...

Jeg har jobbet litt med å kunne trene en og en hund hjemme i stua. Grind i døra mellom gangen og stua; En hund på gangen og belønnes når rolig, mens den andre trenes i stua. Bytte hund og på han igjen… Det går nå mye bedre! :-) Håpet er etter hvert å kunne ta vekk grinda og kanskje også på sikt kunne bruke teppe/rolig, men skal ikke gape over for mye på en gang. Er nå veldig fornøyd med at jeg i hvert fall får trent litt.

Bonso og jeg var på en-dags trixe kurs på Katuranus hundeskole i Svinndal utenfor Moss i september. Det var en utrolig lærerik og inspirerende dag! Masse nyttige tips å ta med seg videre i treningen.

Freestyletreningen med Bonso har gått så bra i høst at jeg nå er så "ovenpå" at jeg har meldt oss på vår første konkurranse... Vår debut blir i Bø i januar! Jeg fikk ikke startet i rekrutt i Lunde som planlagt, så da hiver vi oss bare rett på konkurranse. Programmet er nesten i boks, trenger bare noen små justeringer. Men jeg har en liten bekymring rundt denne konkurransen :-( Den foregår i Telemarkshallen, og det er et rimelig stort arrangement. Jeg er veldig spent på hvordan kontakten blir med støy rundt oss. Sist helg var det stor hundeutstilling i Kongsberg, og vi hadde en liten sosial treningsøkt der - og det var veeeldig skummelt :-( Så mulig jeg var litt "eplekjekk" som meldte oss på denne konkurransen... Men blir det for skummelt får jeg jo bare trekke meg, og så ser vi på det som litt sosial trening.

I tillegg til freestyletreninga har vi startet på Medborgerkurs, og hadde første kurskvelden forrige mandag. Synes selv han var kjempeflink! Flott kontakt, og han gikk pent i bånd da vi passerte de andre. Vi avsluttet treningen med leketid, hvor han fikk løpe fritt med en Tervuren, som han ved første møte syntes var litt "skummel", og det gikk kjempefint. Kursdag nummer to gikk også veldig bra; god kontakt, passerte bra - og relativ god oppførsel ved hilsing på fremmede mennesker.. :-) Det som ikke gikk så bra var det som han vanligvis er superflink på - nemlig innkalling. Og grunnen…: instruktøren som sto og holdt ham igjen hadde veeeldig gode godbiter i lomma!!! :D

Lørdag var Bonso og jeg på hundetreff på Kvarten (et uteområde i Kongsberg sentrum). Dette hundetreffet startet som et privat "arrangement" hvor en del venner møttes på lørdagene og lot hundene løpe løse. Ryktene rundt dette har spredd seg, og det er blitt et veldig populært tiltak. Ettersom det kan være veldig mange hunder her passet jeg på å komme tidlig, slik at han i ro og mak kunne få ta imot de som kom etter oss, og det gikk kjempebra! Øvde også litt innkalling og sitt og bli, og han var superflink! Selv med snusende hunder rundt seg! Godgutten <3 Og en så rolig lørdagskveld har vi vel ikke hatt siden han kom i hus… rimelig sliten, ja... :-)

Buster har "hanglet" litt i høst, men ser nå ut til å være i farta igjen. Ingen problem med å hoppe opp i sofaen lenger… :-) Så det er godt! Har begynt å trene litt RallyLydighetsøvelser med ham i tillegg til å utvide noen freestyleøvelser. Han er bare blitt kjempefokusert og veldig ivrig når vi trener! Kjempegøy å se! <3

I tillegg til diverse treninger har det også gått litt tid til pelsstell den siste tiden. Begge hundene er nå relativt nyklipte, og det blir lettere å komme hjem fra høstens skogturer. To pelshunder i vått skogsterreng = noen timers pelsstell når man kommer hjem...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar