Svansen´s Dancing Crew

Svansen´s Dancing Crew

onsdag 3. januar 2018

Oppsummering hundeåret 2017 og planer for 2018

Da kan vi ønske et nytt og spennende år velkommen, og det er på tide med et tilbakeblikk på året som gikk.

Jeg hadde ingen "offisiell" liste over mål for 2017, men noen tanker hadde jeg da året startet:
  • Klare første opprykksnappet til klasse 3 i Freestyle. 
    • Dette ble oppnådd på årets første konkurranse. Siden har det bare blitt blått, men vi jobber på og gleder oss til nytt år med nye muligheter.
  • Få litt mer ro på frøkna ved å trene litt mer fokusert på andre ting enn triks. 
    • Vi har gått bronsemerkekurs og lært litt "vanlige" lydighetsøvelser som kommer godt med i den videre treningen.
  • Starte med Rally Lydighet.
    • Vi har trent litt sporadisk gjennom året og debuterte i konkurranseringen i Drammen i november. Resultatet ble rød sløyfe og vårt første opprykksnapp til klasse 2.
  • På tampen av året bestemte jeg meg for å trene litt HTM også. 
    • Vi debuterte i Drammen 3. desember, og det ble rød sløyfe, sølvmerket og første opprykksnappet til klasse 2.
  • Vi har trent jevnlig med Hund i Fokus treningsgruppe.
  • Vi har vært på masse kurs og treningssamlinger og har hatt det gøy gjennom hele året.
  • Jeg fikk i 2016 en forespørsel om jeg kunne tenke meg å utdanne meg til dommer i Kreativ Lydighet. Oppstart ble våren 2017, og i høst var jeg ferdig med kurs, praksis og bestått eksamen, og er nå klar til å ta på meg oppdrag.
  • Jeg hadde vel også et håp om å klare storcertet i utstillingsringen i løpet av 2017, men det målet har vi ikke nådd. Vi har dog bare stilt på en NKK utstilling, samt Kongsberg Hundeklubb sin novemberutstilling, med Excellent som resultat på begge. Vi får se om vi fortsetter jakten på storcertet og championatet i 2018, men det blir nok ikke førsteprioritet.
  • Et selvfølgelig mål var å å videreutvikle Svansen, og det har jeg gjort, og dette er jo en kontinuerlig prosess. På vårparten holdt jeg to valpekurs, ett triksekurs og også et Miljøkurs som er et nytt og spennende konsept. I høst har jeg kjørt fire fulle kurs (to av de var faktisk overbooket); tre valpekurs og ett grunnkurs.

Tilbakeblikk på treningssamlingen i Telemark
En av treningssamlingene vi har vært på i år var Norsk Freestyleforening sin samling i Telemark i august. Jeg hadde egentlig tenkt å skrive et eget blogginnlegg herfra, men kom aldri i mål. Så jeg oppsummerer litt fra denne flotte helgen her.

Det viste seg at det var vanskelig med denne helgen for veldig mange, og vi endte opp med å være kun fire deltakere. Treningen foregikk derfor hjemme hos foreningens leder, Eva. Hun har en fantastisk plass med muligheter til trening både ute og inne. Ettersom været viste seg fra sin beste side, kunne vi nyte hele helgen ute. Det ble jo en riktig luksushelg for oss som var så heldige å få være med.

Jeg fikk masse god hjelp og mange aha opplevelser denne helgen. Både når det gjaldt innøving av enkeltøvelser, utforming av program og konkurransetrening i ringen. Jeg må si jeg til tider følte meg som en elendig hundefører. Det blir litt "rullegardin og bomull i hodet" når jeg kommer inn i en ring og det sitter noen på utsiden og følger med og evaluerer hva jeg gjør og hvordan jeg gjør det. Jeg håper virkelig at jeg er bedre når jeg trener på egenhånd. Men å trene på egenhånd fører ingen steder om man vil lykkes med treningen. Det er så nyttig at noen ser på hva du gjør og gir deg tilbakemeldinger. Sånne treningssamlinger er gull verdt!

Det ble en veldig koselig helg med herlige "hundedamer". Veldig koselig med felles matlaging og middag. Takk til Eva som stilte treningsområde og kjøkken til disposisjon 😊
Tusen takk for all god hjelp, damer! Dere ga meg litt av hvert å tenke på 😁

Tusen takk for mange fine bilder, Anniken! Her er noen bilder av lek og belønning i ringen. Det er viktig å ha det moro innenfor de "skumle" ringbåndene - både for hund og fører 😅





Våre planer for 2018:

Vi er allerede påmeldt:
Gøteborgsrocken (konkurranse i Freestyle og Heelwork to Music) 3. og 4. februar.
Kurs med Anna Larsson i januar - du kan lese mer om Anna her.
Kurs med Frida Binette i juni - du kan lese mer om Frida her.

Ellers skal vi prøve å få med oss så mange konkurranser som mulig - og kose oss masse med trening i mange forskjellige settinger.

Og så må man jo ha noen mål med treningen - og vi satser på å oppnå dette i 2018:
Freestyle: Opprykk til  klasse 3
HTM: Opprykk til klasse 2 og mellomtittel HTM1
Rally: Opprykk til klasse 2 og mellomtittel RLI

Mål for Svansen:
Flere fulle kurs og mange fornøyde hunder og eiere 😊 Jeg har også noen nye ideer som jeg håper jeg kan få satt ut i livet i løpet av året.

Mål og planer handler naturlig nok nå mest om Bella. Busters mål for 2017 ble etter hvert som året gikk at han skulle oppleve å bli 13 år, da det en periode gikk veldig fort nedover. Heldigvis har jeg nå en ganske stabil 13 åring i hus, og jeg håper han får mange gode dager også i 2018.

2017 ble nok et utfordrende år helsemessig for meg, med mye vondter i kroppen og mange samlinger og samtaler knyttet til hørselstapet mitt. Ting har nå roet seg og gått seg litt til, og jeg er forsiktig optimist og håper det fortsetter å gå riktig vei. Vi krysser fingre og labber for at 2018 blir et supert år på alle måter.

Jeg er i hvert fall veldig klar til å ta fatt på 2018 og gleder meg til alle opplevelser det vil bringe!


Riktig godt nytt år til alle to og firbente!
Kos dere sammen og ha det gøy!

Foto: Anniken Jensen



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar