Svansen´s Dancing Crew

Svansen´s Dancing Crew

lørdag 29. desember 2018

En overraskende reaksjon

I forrige innlegg nevnte jeg at NM dagen fikk en litt trasig avslutning for vår del, og at jeg eventuelt fikk komme tilbake til dette i et eget blogginnlegg. Og har jeg først sagt A, så får jeg også si B...

Etter at vi hadde deltatt i NM og så vært tilskuere på konkurransen i de andre klassene, skulle Bella og jeg debutere i den uoffisielle klassen 6+. 6+ betyr at det er mer enn seks ben i ringen samtidig, og vi er fire damer på to ben som utfører et felles program sammen med hver vår firbente dansepartner.

Ettersom dette er en uoffisiell klasse blir den arrangert etter de offisielle klassene, og det ble derfor en veldig lang dag for oss. Bella har litt problemer med å slappe av i buret inne i hallen, og trenger å få noen gode pauser i bilen, Men på grunn av kulde og en matmor som rotet bort bilnøklene... ble hun liggende mye inne i hallen. Da det nærmet seg vår start i 6+ merket jeg at hun begynte å bli litt sliten og stresset. Hun var veldig "på hugget" og reagerte på andre hunder i nærheten. Da første gruppe i 6+ var i ringen og vi sto og ventet, ble det plutselig bjeffing og masse action inne i ringen - og Bella med flere var raske til å bli med på bjeffinga. Det var nok mange slitne hunder i hallen på dette tidspunktet, og det ble litt "høy stemning".

Jeg er jo vant til å ha en veldig fokusert og arbeidsom hund, så jeg tenkte at hun ville roe seg når hun først fikk komme igang og jobbe. Men, da vi akkurat hadde kommet oss på plass i ringen eksploderer hun plutselig overfor en av de andre hundene i gruppa. Det skjedde så plutselig at det var ingen av oss eierne som fikk med oss hva som egentlig skjedde. Men basert på en en tilskuers observasjon var det Bella som startet.

Vi trener fast med denne andre hunden, og det hender at denne tar seg en liten "bølle-runde" og skaper litt uro i flokken. Med Bella sitt høye stressnivå på dette tidspunktet er det mulig at det ble for mye for henne å komme så tett på denne hunden. Det er jo også uvisst om det ble sendt noen signaler som vi tobente ikke så, men uansett hadde Bella for høyt stressnivå, og jeg burde ikke ha tatt henne med inn i ringen.

Heldigvis var det bare lyd og kjefting, men hele gruppa ble jo ganske satt ut av det som skjedde. Og alle var veldig overrasket over at det var Bella som lagde bråket. Bella har liksom vært "stjerna" og de andre har spøkt med at om alle de andre feiler eller stikker av, så kan jo Bella redde æren ved å skinne...

Dette var som sagt ikke noen morsom opplevelse, men jeg hadde nok vært langt mer bekymret om dette hadde skjedd overfor en annen, ukjent hund. Nå har det gått litt tid siden denne episoden, og de to "kruttønnene" har vært på flere treninger sammen, og alt har heldigvis gått bra. Men vi eierne tar jo litt forhåndsregler, og passer på at de ikke er for tett på hverandre. Og jeg har fått en lærepenge og kommer til å prioritere ordentlig hvile mellom slagene når vi er på stevner heretter, og passe på å ikke strekke strikken så langt.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar