Svansen´s Dancing Crew

Svansen´s Dancing Crew

mandag 16. november 2020

Kommandoer og generalisering

"Sitt betyr sitt, uansett hva dere gjør eller hvor dere er", sier jeg til valpekursdeltagerne. "Det må generaliseres"!

Jajamennsann...🙈 

I forbindelse med onlinekurset i avstandsarbeid skulle vi trene på enkle kommandoer på avstand og med ryggen til. "Danse" gikk greit - men kommandoen "sitt", som vanligvis er den aller første kommandoen hunder lærer, kan faktisk ikke min hund...!!! 😲😱😅😂😂😂

Når jeg tenker meg om, bruker jeg sjelden denne kommandoen. Jeg er veldig glad i automatiske adferder, og Bella setter seg ofte på egen initiativ i de settingene som det trengs. Hun legger seg også ofte ned, da det er noe hun har blitt belønnet mye for. I rallytreningen gikk jeg over til "på plass" da hun skulle sitte i utgangsstilling. Ellers bruker jeg ofte "sette deg", og det er nok det som har blitt kommandoen for sitt hos oss. Så "sitt" i seg selv har blitt borte... 

I freestyle bruker jeg ofte "sitte vakker" (sitte bamse som mange kaller det), og derfor tilbyr hun ofte dette de gangene jeg ber henne om "sitt". Jeg fikk spørsmål på en trening for litt siden om hvorfor jeg brukte to ord for øvelsen, og ikke bare "vakker" - og det vet jeg faktisk ikke, det har liksom bare blitt sånn... Og resultatet av det er jo at heller ikke kommandoen "vakker" fungerer. Man kan vel si det sånn at jeg har gått i "kommando-fella" her også - som jeg ofte gjør... 

Så nå, med en Freestyle-champion på nesten seks år, trener vi altså på kommandoen "sitt" 😂😂😂 Og for å unngå flere fremtidige forviklinger skal vi også trene på at kommandoen for å sitte vakker bare heter "vakker" 😄

Og nå skal jeg gjøre som jeg ber mine kursdeltagere om - kommandoene skal generaliseres! De skal virke hvor som helst - og de skal virke selv om jeg så står øverst i en stige eller på hodet med ryggen til 😂😂😂 

God trening! 😁

Kan jo øvelsen da 😉




2 kommentarer:

  1. Herlig! Akkurat det jeg har jobbet med i vinter etter at jeg fikk interessen for klikkertrening. Regner med at du har lest boka. Jeg hører den nå for 4. gang.....

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja er det ikke artig at vi har noe å ta tak i... ;) Jeg har boka, men har ikke lest den fra perm til perm... Kanskje jeg skulle gjøre det, hmmm :) Jeg klikkertrener ikke helt sånn som det er ment, men bruker klikker og "bra" litt om hverandre som belønningssignal.

      Slett