Svansen´s Dancing Crew

Svansen´s Dancing Crew

onsdag 4. november 2020

NM 2020 - The return of Mary Poppins

Jeg har startet på flere blogginnlegg for å skrive litt om våre forberedelser til NM 2020, men tiden har bare ikke strukket til for å fullføre. Så da får vi ta forberedelse, gjennomføring og evaluering i ett og samme innlegg 😊

Det har vært en travel høst, med full kurskalender for Svansen Hundeskole, så treningen har noen ganger kommet litt i bakgrunnen. Vi har selvfølgelig hatt våre mandagstreninger, og ellers all den trening som vi har hatt tid til, men allikevel strekker ikke tiden helt til. Jeg innså heldigvis i tide at det nye programmet ikke kom til å bli ferdig til NM, så sommerprogrammet er lagt på vent, og skal trenes skikkelig inn før det kommer inn i konkurranseringen igjen. Jeg måtte derfor søke hjelp hos min gode venninne Mary Poppins, som egentlig har gått av med pensjon 😉😁 De siste ukene ble det derfor oppfriskning og finpussing av dette programmet, samt et par små endringer av øvelser som pleide å være trøblete. Vi jobbet også mye med ryggingen og avstandsarbeid, da vi trenger å få dette mer på plass for å få høyere poeng i kategorien "vanskelighetsgrad".

Som det pleier å være før mesterskap, ble det også denne gangen full kræsj en av de siste treningsdagene. Siste mandagen før NM gikk treningen rett åt h.., da jeg tok en utrolig dum trenerbeslutning 😞 Etter en uke med lite trening samt masse besøk i helgen (altså verken trening eller langturer) starter vi mandagstreningen med ringtrening. Og jeg tenker at jeg skal "leke" konkurranse. Legger vekk godbiter og går inn i ringen med en hund som er så ivrig og høy at hun ikke vet hvilket bein hun skal stå på. Da passer det dårlig med den rolige starten vi har på programmet... 😱

Jeg måtte derfor ta en time i hallen dagen etter og rette opp i fadesen. Og så hadde vi en flott totimers trening på onsdag. Torsdag hadde vi fri, men på fredag, dagen før konkurransen hadde vi igjen en fin totimers trening i hallen. De fleste sier at de ikke kan trene dagen før, men Bella må få ut litt energi i forkant, ellers bobler det helt over når hun kommer i ringen. Om hun ikke har trent på en stund...da skal hun gjøre alt på en gang... Fokuset denne dagen var å bare ha det gøy. Og det hadde vi med masse lek, gode pauser og ikke noen høye krav. Jeg hadde derfor godfølelsen på at vi var så godt forberedt til NM som vi kunne bli.

Full fart og moro på trening :)

Dessverre var det bare to påmeldte til NM i år, og jeg regnet ikke med å klare å slå Marianne og Vega som har et superprogram som de alltid skårer veldig høyt på. Målet med NM var derfor å få gode nok poeng til at vi gjorde oss fortjent til pallplassen og sølvet 😉

Mye i gjennomføringen gikk bra, men jeg ble veldig skuffet over at avstandsarbeidet, som vi hadde jobbet så mye med, fremdeles ikke fungerte i konkurranse. Dette er en nøtt å knekke... Men jeg var fornøyd med energinivået hennes, og det at jeg klarte å kontrollere henne slik at vi fikk timet enkelte av øvelsene ganske bra til musikken, og at hun ikke hele tiden lå i forkant. Øvelsene vi hadde endret på fungerte også og vi fikk bedre flyt der vi før har hatt stopp. 

Dommernes poeng:

Utførelse: 7,4 - 8,0 - 7,7
Vanskelighetsgrad: 7,8 - 8,0 - 8,4
Musikk og fortolkning: 8,5 - 9,0 - 9,2

Totalt 24,67 - som holdt til en 1. premiering og det er vi veldig fornøyd med 😍 

Bilder fra premiepallene i Freestyle og HTM. Legg merke til kostymer og sminke 😊 Ikke rart vi har det moro i denne sporten... 😂

Norgesmester Freestyle 2020 Marianne Elise Methi og Vega
Dommere: bak fra venstre Marianne Ono Njøten, Mari Nøring Gøbel og Ellen Christensen

Norgesmester HTM Jessica Karlgren og Storm, 
sølv Annette Eggen og Milly, bronse Eva Byrkjeland og Emmi

Gratulerer så masse til Norgesmesterne og de andre NM deltagerne for strålende gjennomføringer 😍 Gratulerer også til alle flinke ekvipasjer i klasse 1 og 2! Jeg ser at det snart blir hardere konkurranse i klasse 3, og det gleder jeg meg til 😉😍 Tusen takk til dommere for god jobb, samt arrangør for et strålende gjennomført NM! 👍 Og ikke minst, takk til alle medkonkurrenter som støtter og pusher, dere er gull verdt og jeg er så glad for at jeg er en del av dette unike miljøet! 💗 

Takk til Ingebjørg for film 😘

Jeg håper virkelig at antall startende i klassen tar seg opp igjen til neste år, slik at vi kan få litt reel konkurranse om å komme på pallen. I år har det stort sett bare vært Marianne og meg i klassen, men det er mange gode på veg oppover. Jeg håper også at de som har falt fra i år kommer tilbake igjen. I vårt første NM for tre år siden var vi fire startende, og vi sikret oss tredjeplassen. I fjor var vi hele seks ekvipasjer, og det var stor stas å kapre sølvet 😊 Sølvet i år smakte ikke fullt så godt, men jeg er veldig glad for poengene og den røde sløyfa vi tross alt fikk. Med en førstepremie i NM er det selvfølgelig stas å stå på pallen uansett.

Nå får jeg gå litt i tenkeboksen og finne vegen videre. Det var jo veldig gøy at Mary ble så godt mottatt da hun gjorde sitt comeback, og jeg får mange tilbakemeldinger på at jeg kler rollen og at jeg ikke må legge fra meg dette programmet. Jeg ser jo at det helt klart har potensiale, og det er mange forbedringer som kan gjøres. Men jeg er litt redd vi har kjørt oss litt fast. Det er en del av øvelsene som har blitt litt slurvete, og det skal mye trening og pirking til for å få disse bedre (spesielt å få det til å funke i konkurranse). Vi har også fått inn litt bjeffing og frustrasjon i avstandsarbeidet, så her må det uansett jobbes en del. All den tid jeg har hatt dette programmet så lenge, og det er utvidet både i starten og slutten, har jeg lyst til å prøve å lage et godt program til, da prosessen med koreografi og fortelling også er morsom. Og så tenker jeg at det kanskje er lettere å pirke og kvalitetssikre øvelser og kjeder i et nytt program, enn i det gamle hvor vi drar med oss en del slurv og frustrasjon.

Kanskje lar jeg Mary Poppins få fortsette jobben sin ut året, og så satse på at 2021 blir året hvor man kan "danse på stranda..." 😁

High five for godt samarbeid videre 😁😍💗



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar