Svansen´s Dancing Crew

Svansen´s Dancing Crew

søndag 28. februar 2021

Valpetiden - ting vi har gjort de første ukene

Som sagt har den første tiden vært litt slitsom og gått litt i ett. Det er så mye man skal rekke den første tiden, og jeg blir litt småstresset innimellom da jeg føler at tiden går i fra meg... Derfor er det greit å ta en liten oppsummering på hva vi faktisk har gjort.


Mye spennende å finne her hjemme 😅


Det aller viktigste den første tiden - i tillegg til å bli kjent og trygg i nytt hjem - er sosialisering og miljøtrening. Ja, men det er jo bare morsomt og koselig... joda det er det - men hadde nok vært ennå triveligere uten pandemi og med noen færre kuldegrader...

Pandemien setter selvfølgelig en stopper på hvor mye vi kan sosialisere. Vi tar nesten ikke imot besøk, og vi er ikke på besøk noe steder... Men godt å ha nær familie, både i denne settingen og naturligvis ellers også 😉💕 Så litt besøk av barn, barnebarn og mine foreldre har vi hatt. Og Lissie har også vært med på besøk hos "besteforeldrene". Vi har vært hos veterinær, i dyrebutikken, sett på hester og vært på småhundtreff hos Hund i Fokus. Så litt har vi fått til, selv om jeg skulle ønske vi kunne vært ennå mer sosiale i denne perioden.

På besøk hos "mimmi og morfar" 💖

Men så er jo sosialisering så mye mer enn å hilse på alt og alle. Vi har sett mange forskjellige mennesker og andre hunder på avstand. Og noen har hun også fått hilst på når vi har vært ute på tur. Men nå er hun jo en Lagotto, og de er vanligvis ikke så veldig opptatt av å hilse på alle. Så hun får velge selv, og for meg er det viktigst at hun er trygg med andre rundt seg.

Vi har vært i masse forskjellige miljøer, slik som skog, by, parkeringshus, kjørt bil, vært flere ganger på hundetrening i Drammen Hundepark og vi har startet på valpekurs. 

På skogstur

På bytur

Første gang på valpekurs og
rotrening mens vi hadde teori

På leketreff på Hundejordet Hund i Fokus

Vi har trent på håndtering, kloklipp, børsting, dusjing, føner, klipping og tannpuss. Men her må jeg bli flinkere til å gjøre det ofte!😅

Når det gjelder selve hundetreningen er det aller viktigste for meg å ha god kontakt, en hund som ønsker å være med meg og jobbe med meg. Så kontakttrening var noe av det viktigste den første tiden. Og så ønsker jeg at mine hunder skal være helt rå på innkalling, slik at de kan få den friheten de fortjener (når det ikke er båndtvang). Så innkallingstrening er vi godt i gang med, og jeg er jo heldig som får god hjelp av Bella til dette 😍

Og ikke minst har vi lange økter med ro og fred, og hun er veldig flink til å finne roen selv. Helt herlig med en sånn avknapp, så den må vi passe på at vi beholder 😊

Fint å kunne slappe av sammen med storesøster 💕

Jeg tror egentlig jeg skal være fornøyd med det vi har fått til disse ukene, og det at hun nå er 12 uker betyr ikke at alle vinduer lukkes i forhold til sosialiseringen. Vi har ennå noen uker på oss for å skape gode opplevelser og erfaringer, som er gode å ha med seg inn i tiden hvor alt nytt kanskje blir litt mer skummelt. Og så er det jo sånn at det ikke er for sent, selv om det er enkelte ting man ikke har fått gjort i denne kritiske sosialiseringsperioden, men nye ting vil kanskje bare ta litt lenger tid for å bli trygg på.

Om noen har lyst til å lese litt mer om sosialiseringsperioden og miljøtrening, anbefaler jeg disse artiklene fra Hun om Hund.

https://hunomhund.no/fagstoff-og-tips/sosialisering-av-valp/
https://hunomhund.no/fagstoff-og-tips/miljotrening-av-valp/

Her er vi på trening i Drammen Hundepark 😊



Når det var på det kaldeste var det greit med noen nye aktiviteter innendørs.

Fin aktivitet å finne godbiter gjemt i denne snusesmatta.

Aktiviseringsspill

To tente lys - "skal vi trene litt"? 

I tillegg til dette jeg har ramset opp, var Lissie med meg på tur forrige helg. Men det kommer det eget blogginnlegg om 😁

Kul belønningsleke 😄






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar