Svansen´s Dancing Crew

Svansen´s Dancing Crew

onsdag 29. desember 2021

Oppsummering 2021 og planer for 2022

Så var det igjen tid for ettertanke, og jeg må bare konstatere at også 2021 ble et annerledesår. 

Som jeg fryktet ble VM i Paris avlyst, men det var jeg forberedt på og jeg hadde uansett ikke lyst til å reise nedover i Europa i sommer. På høsten våget vi oss en tur over grensa til Sverige for å konkurrere, og det så ut til at det gikk mot bedre tider. Men så kom det nye mutasjoner, nye smittebølger og nye nedstengninger - og dermed gikk også Nordisk føyken. Målet mitt for 2021 var å gjøre det best mulig i Nordisk, så dermed ble ingen mål innen Freestyle oppnådd dette året. Men vi har hatt mange fine treningsøkter, både alene og sammen med andre, og kost oss så mye vi har klart oppe i denne pandemien. Og vi har hatt både oppturer og nedturer i ringen, så et aktivt år innen sporten har det uansett vært. NM ble gjennomført som planlagt, og det ble et nytt sølv på Bella og meg.

Blir vi å se igjen med disse rekvisittene, 
eller blir det nye sprell fra 2022...?

Jeg hadde planlagt å ta opp Heelworken med Bella igjen, men dette er planer jeg helt har lagt fra meg nå. Jeg startet litt med treningen, men Bella er alt for mye freestylehund til at vi kan klare å få til bra nok posisjoner. Umulig hadde det nok ikke vært, men jeg må bare innrømme at jeg er alt for utålmodig til å orke den jobben det vil bli.

2021 har i stor grad blitt preget av at vi har fått et nytt firbent familiemedlem. Lissie flyttet inn hos oss i slutten av januar, midt i den kaldeste perioden. Vinteren og våren ble tøffere enn jeg hadde forestilt meg, med kulde, nedstengninger og mye tilrettelegginger for å gi den lille frøkna best mulig start på livet. Og også sørge for at Bella fikk den oppmerksomheten hun trenger. Vi fikk til mye, men sosialisering med mennesker tok sin tid, da vi i den viktigste tiden hverken hadde besøk eller gikk på besøk. Men ting går seg til, og hun har nå blitt en fin tenåring med egne meninger... Og hun bare elsker å trene, og hun debuterte i konkurranseringen på 1 års dagen sin, og klarte en 1. premiering og første opprskksnapp til klasse 2.

Kos med valp i hus 💖

Vårt første FS program går til musikken "Lollipop"

Svansen hundeskole har hatt nok et godt år, selv om våren bød på en del utfordringer i forhold til restriksjoner. Kurs måtte flyttes og det måtte sjongleres for å få kabalen til å gå opp. Heldigvis fikk høstens kurs gå som planlagt, og det ble en travel tid med fem fulltegnede kurs (tre valpekurs, et Unghundkurs og et Miljøkurs), samt tre valper som gikk valpekurset som privatister. I tillegg var noen innom for enkelte privattimer. Dette er maks hva jeg har kapasitet til, men jeg har kost meg med travle uker og masse hyggelige kursdeltagere og flotte hunder.


Planer for 2022

Så spørs det om man tør å legge så mange planer for neste år da... Men noen tanker får man jo gjøre seg.

Bella

  • VM i Paris ble flyttet fra sommeren 2021 til april 2022. Jeg er veldig usikker på om jeg kommer til å søke landslagsplass. Som jeg har skrevet mye om, har vi hatt det litt trøblete med programmet vårt i år. Jeg er derfor usikker på om jeg skal fortsette å trene på dette, eller om jeg skal gå for å trene inn et nytt program. Her må jeg seriøst i tenkeboksen over nyttår.
  • Nordisk i Norge for 2021 vil bli forsøkt avholdt i 2022. Ettersom jeg har landslagsplass for 2021, så håper jeg at jeg får deltatt her. Men det kommer jo litt an på hva jeg gjør angående program.
  • For Bella blir det altså fremdeles å jobbe med freestyle mot mesterskap. 
Vi overgir oss til 2022 og tar i mot nye muligheter med åpne armer... 😂


Lissie

  • Første mål med Lissie er opprykk til klasse 2 i Freestyle, samt mellomtittelen. Om konkurranser blir avholdt som planlagt dette året, er det realistisk å nå disse målene. 
  • Heelwork to Music. Jeg tror Lisie har bedre forutsetninger for å trives med og lykkes med HTM, så planen er å jobbe litt mer med posisjoner fremover.
  • RallyLydighet. Utover våren blir det også å trene litt RallyLydighet, men jeg har ingen plan om debut i konkurranseringen dette året.
  • Nosework - mulig vi kommer til å "snuse" litt på dette...

Svansen

Planen for Svansen er å fremdeles avholde så mange kurs jeg har kapasitet til. Valpekurset har gjennomgått noen små endringer i løpet av det siste året, og jeg har nå et konsept jeg er veldig fornøyd med. Unghundkurset vil få noen små endringer fra neste år, blant annet at jeg kutter ut bykvelden, og erstatter den med andre aktuelle øvelser. Miljøkurset vil få en noe annen form, og er for tiden i støpeskjeen.


Jeg gleder meg til et nytt år i hundens tegn, til mange hyggelige samlinger med supre hundefolk, og til å treffe nye og gamle kursdeltagere med deres herlige hunder 💕


Godt nytt år! 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar