Svansen´s Dancing Crew

Svansen´s Dancing Crew

søndag 15. september 2019

Norge rammet av hundesykdom

Det ble jammen en trist start på denne travle høsten 😔 Heldigvis er vi ikke direkte rammet her hjemme, men jeg føler så med alle som har mistet sine hunder i denne fryktelige hundesykdommen.

Selv om Bella heldigvis er frisk og rask, er jeg berørt på mange forskjellige måter. Kurs jeg selv skulle ha gått på er avlyst, konkurranser er avlyst, jeg har selv måtte avlyse kurs og andre kurs er satt på vent. Høstens kabal var akkurat lagt, og vi var så smått igang med alle våre prosjekter. Nå blir alt forskjøvet, og det kommer til å bli travle tider når hundeNorge igjen er tilbake til normalen.

Når man plutselig får litt ekstra tid, kunne man jo brukt den tiden til noe fornuftig... som å trene egen hund for eksempel. Men det er jo også lagt mer eller mindre på is, for man kan ikke besøke hundehaller eller andre treningsarenaer. Så da blir det litt triksetrening hjemme i stua. Det er jo ikke så dumt å finpusse på øvelser, men jeg skulle gjerne ha trent litt mer til musikk nå som det nærmer seg NM.

Men koselig å trene litt innendørs også da 😊 Her er et par filmsnutter av hva vi har drevet med 😄



Rydding av leker :)


I tillegg til å holde seg unna ansamlinger av hunder er man også rådet til å ha hunden i bånd og ikke la den snuse for mye i grøfta. Rådet er også å holde de under oppsikt og ikke la de spise ting de finner. Jeg tør derfor nesten ikke å gå tur med Bella, hun spiser jo det meste hun kommer over... Nå som båndtvangen endelig var over, gledet jeg meg til gode skogsturer med løs hund som elsker å løpe og hoppe rundt i lyngen. Balsam for sjelen sånne skogsturer - og jeg kunne virkelig hatt behov for noen sånne turer nå....😓

Men alt i alt - jeg er glad hverken jeg eller andre jeg kjenner har hatt syk hund, så da må man bare fortsette å være forsiktig mens man håper på at de snart finner årsaken til denne mystiske sykdommen.

Pass fortsatt godt på hundene deres!💓

Mattilsynets råd til hundeeiere
  • Begrens nærkontakt med andre hunder.
  • Ansamlinger av hunder bør unngås.
  • Ikke la hunden hilse eller snuse på andre hunder på tur.
  • Plukk opp avføring etter hunden din og kast det i en søppelkasse.
  • Unngå at hunden snuser på eller spiser ting i grøfta hvor andre hunder har vært.
  • Kontakt veterinæren hvis du oppdager blodig diaré, oppkast og raskt svekket allmenntilstand hos din hund.
  • Ring veterinæren før du tar med deg akutt syk hund til klinikken.
  • Følg vaksineanbefalingene veterinæren gir.

Link til oppdatert informasjon fra Veterinærinstituttet:
https://www.vetinst.no/dyr/smadyr/akutt-hundesykdom-september-2019-dette-vet-vi


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar