Svansen´s Dancing Crew

Svansen´s Dancing Crew

onsdag 4. januar 2023

Treningsplaner

Nå har jeg lyst til å skrive litt om mine treningsplaner i tiden fremover mot Crufts, om hvordan jeg tenker å jobbe i disse to månedene vi har til rådighet. Ikke all verdens tid, så treningene må være planlagte og effektive.

Etter vår ufrivillige treningspause, fikk vi endelig vært med på mandagstreningen i Drammen Hundepark igjen denne uken. Jeg hadde ikke planlagt treningen så nøye, da jeg regnet med at hundene kom til å være helt "elektriske" for endelig å komme i hallen igjen. Men det gikk faktisk bedre enn fryktet, og vi fikk en fin trening. Jeg fikk også sett litt hvordan vi liggere an i forhold til en ny sekvens, og fikk satt meg ned og startet på planleggingen da vi kom hjem igjen.


Til hjelp i planleggingen har jeg en fin treningsdagbok, Pernilla Pöykiöniemi sin "Freestyle - från dagsform till drömform". Denne kjøpte jeg etter å ha gått kurs hos Pernilla i sommer, og den har vært flittig i bruk. Jeg har brukt veldig mange av verktøyene jeg fikk på dette kurset, spesielt i oppkjøring mot mesterskap. Det er mange viktige deler som må være på plass for at man skal kunne prestere når det gjelder. Så da er det viktig å få ned i system når og hvor og hvordan man skal trene de forskjellige tingene. Og ikke minst, hvor er vi nå og hva er vårt mål. Det er lettere å jobbe effektivt når man har tydelige mål. Og ikke noe i veien med mine mål, da vi startet høstens trening... 😅😂

Hårete mål... 😅

Men så til planene... Dette er noe av det som må tas tak i fremover:

  • Enkeltøvelser, vi har noen nye som må læres inn, og vi har noen som vi må trene mer på for at de skal sitte godt nok
  • Kjeder
  • Hele programmet
  • Utholdenhet
  • Styrke
  • Miljøtrening
  • Jeg må trene programmet for meg selv, så det sitter i ryggmargen
  • Jeg må trene på å motta hatten, uten å miste den
  • Jeg må trene på mine bevegelser og mimikk

Og så er det jo sånn at det er vinter med snø og kulde, så det blir noen ekstra hensyn å ta.
  • Noe kan trenes hjemme
  • Noe trenes i oppvarmet hall (Drammen Hundepark)
  • Noe kan trenes i kald hall (hallen på Kongsberg Hundeklubb)
  • Noe kan vi trene ute i andre miljøer, som parkeringsplasser etc.

Så det jeg tenker jeg må gjøre er å lage meg en god oversikt over hva som kan trenes hvor, slik at jeg vet hva jeg må prioritere i de forskjellige settingene. Om man ikke har en plan, er det så fort at man bare trener på de samme tingene hver gang.


Hjemme
  • Enkelttriks og små kombinasjoner
  • Alt som har med min egen trening å gjøre
  • Styrketrening - primært Bella sin styrke, men hadde ikke skadet om jeg trente litt styrke selv også 😜
Faren med å trene Bella for mye hjemme er at hun da forventer belønning hele tiden, for hjemme driver vi stort sett med "tulletrening" og mye belønning. Men jeg kan trene meg selv hjemme, og skal nok alltids finne litt belønning i skuffer og skap nå etter jul... 😉

I går ble "peanøtt-ballen" tørket støv av og vi fikk startet på styrketreningen.



Drammen Hundepark

  • Her må jeg prioritere lange kjeder og hele programmet
  • Trene til musikk
  • Planlegge på forhånd hvilke kjeder jeg skal konsentrere meg om, og hvor jeg skal legge inn lek og belønning
  • Utholdenhetstrening
  • Masse gøy og full fart

Hallen på hytta - dette er en kaldhall, og som regel kaldere enn det er ute, men en nødløsning om det regner eller snør, eller er for glatt til å trene ute.
  • Kjeder hvor vi beveger oss mye, så vi ikke fryser
  • Huske å varme godt opp før belastende øvelser
  • Kjøre mest mulig til musikk
  • Utholdenhetstrenining

Andre miljøer
  • Dette blir mest for å miljøtrene
  • Kjøre kjeder som hun vanligvis gjør bra på trening, men strir med i konkurranser (kan det være på grunn av annet miljø?)

Dette er en grov oversikt over hva som må tenkes på. Så blir det å sette seg ned med treningsboka og ta for seg uke for uke. Hvor mange økter klarer vi denne uka? Hvor er vi nå? Hvilke øvelser/kjeder må vi forsterke? Var det noe fra forrige uke som det må tas spesielt hensyn til? Jepp, blir noen heftige uker.

Neste økt i Drammen Hundepark blir på torsdag, og jeg har planene klare. Så får jeg se an vær, føre og temperatur og legge opp resten av uka. Sondere hvilke muligheter jeg har når det gjelder parkeringsplasser etc. 

Jeg ønsker meg egentlig en egen treningshall... kanskje slenge inn en Lotto-kupong...? 

Inntil jeg har vunnet i lotto får vi lage vår egen treningshall.. 
og jeg har god hjelp til å legge ut treningsgulvet 😂


Parallelt med Bellas trening mot Crufts skal selvfølgelig Lissie også ha sitt 😅 Her blir det fokus på inntrening av nye øvelser og kjeder til nytt program. Her trenger det også å jobbes med utholdenhet, da det har blitt litt for mye belønning fra lomma i det siste. Små kjeder med øvelser hun kan, og så belønne masse etter kjeden. 

Hepp hepp - Nå er jeg sååå klar til å ta fatt på treningsåret 2023! 💪💃😍

God trening! 




 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar