Svansen´s Dancing Crew

Svansen´s Dancing Crew

mandag 13. november 2017

Bella's debut i Rally Lydighet

Et av målene for 2017 var å starte så smått med Rally Lydighet. Vi har gått et par dagskurs, og trent litt innimellom, men jeg var ikke helt sikker på hvor vi egentlig var i treninga. For å finne ut dette, og for å holde meg til målet om å starte i år, meldte jeg oss på konkurransen i Drammen Hundepark 11. november. Dette viste seg å være et populært stevne, med rekordmange påmeldinger. Hele 201 påmeldte ekvipasjer, og 59 av de var påmeldt i klasse 1.


Med så mange hunder og folk samlet ble det et vanskelig og utfordrende miljø, og Bella ble ganske preget av det. Mye snusing og kløing, og ikke helt på nett slik som hun pleier. Jeg var derfor ganske usikker på hvordan det hadde gått med oss. Så overraskelsen var stor da vi  endte på en 19. plass med rød sløyfe og 1. premie.

Selv om målet med konkurransen var å se hvordan vi lå an, og hva vi må fokusere på framover, var det jo kjempestas å faktisk klare en førstepremie :) Vi fikk noe trekk for snusingen, samt trekk for skjeve sitter. De skjeve sittene er jeg klar over at jeg må jobbe mer med - og jeg tror nok at det var en førerfeil at det ble flere trekk for dette. Jeg tror nemlig at føreren brukte feil kommando underveis... ;) Ellers hadde vi bare en dobbeltkommando og to repetisjoner - så dette er jeg kjempefornøyd med.

Nå er det fokus på Freestyle og Heelwork to Music framover, og så skal vi jobbe litt med rallyen innimellom. Vi blir nok å se i Rally-ringen i 2018 også :)

Litt stolt av seg selv <3

Litt om Rally Lydighet (sakset fra Norsk Rallylydighetsklubbs hjemmeside)

I rallylydighet går eier og hund en bane sammen i en bestemt rekkefølge. Banene består av 15-22 skilt med øvelser fra lydighet, agility og freestyle. Som i agility er banene nye for hver gang, slik at man aldri vet hvilke kombinasjoner som kommer, men eier har mulighet til å gå igjennom banen i 10 minutter før konkurransen uten hund. Alle starter med 200 poeng og blir trukket etterhver om man gjør noe feil.

Eksempel på hvordan en bane kan se ut:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar