Svansen´s Dancing Crew

Svansen´s Dancing Crew

onsdag 1. januar 2020

Nordisk Mesterskap i Freestyle og Heelwork to Music 2019

Etter en travel førjulstid og en fin julefeiring er det nå endelig tid til å samle tankene litt rundt Nordisk Mesterskap, som ble avholdt på Stockholm Hundmässa helgen 14. og 15. desember 2019.

Også denne gangen hadde jeg lagt inn god tid på reisen, og vi hadde en overnatting i Karlstad på vei bortover. Vi ankom Stockholm på torsdag, dagen før åpningen og hadde god tid til å lande og gjøre oss litt kjent.

Arrangementet startet på fredag ettermiddag med rigging, veterinærkontroll og trening. Lørdag var det så å komme seg grytidlig opp og være på plass utenfor hallen, og først i køen, før dørene ble åpnet kl 07.00.
Ringen med tribunene
Flott bakgrunn (sett fra vår plass ved ringen)
Fra Norges treningstid på fredag.
Takk til Lagottoeier Åsa for bildet 👍

Denne gangen talte landslaget hele fire ekvipasjer, med til sammen fem starter. I Heelwork to Music var Norge representert ved Jessica Karlgren med Storm og Marianne Ono Njøten med Nyx, og i Freestyle stilte vi for første gang på lenge med et lite lag bestående av Marianne Elise Methie med Vega, Marianne Ono Njøten med Nyx og meg med Bella. I lagkonkurransen kan man stille med fire deltagere, men det er bare de tre beste resultatene som teller. Det vil si at vi var med i lagkonkurransen i Freestyle og at alle våre tre resultater ville bli tellende.

Hele landslaget til Nordisk:
Bak: Marianne Ono Njøten (HTM og FS) Fra venstre: Bella og meg (FS),
Marianne Elise Methi og Vega (FS), Jessica Karlgren og Storm (HTM)
Klart for innmarsj

På plassen vår.
Jessica og Marianne er klare 😀

Lørdag var det lagkonkurranser og kvalifisering til finalene, og første gren var Heelwork to Music. Begge de norske ekvipasjene gjorde en super jobb, men det holdt dessverre ikke til finaleplass denne gangen. I Nordisk er det 50% av deltagerne som går til finalen, og det ville denne gangen si 7 ekvipasjer i HTM og 8 ekvipasjer i FS. Jessica og Storm havnet akkurat utenfor finalen med en flott 8. plass. I freestyle fikk vi en ekvipasje med i finalen, Marianne og Vega som kom på 7. plass i kvalifiseringen (og også 7. plass totalt). Marianne og Nyx havnet akkurat på utsiden av finaleplass med en flott 9. plass og Bella og jeg kom på 10. plass av 15 startende, med en poengsum på 20,97.

Dommernes poeng:
Dommer 1 (utenlandsk dommer): 7,3 - 4,9 - 5,8 = 18,0
Dommer 2: 6,5 - 6,6 - 8,0 = 21,5
Dommer 3: 7,6 - 7,8 - 8,0 = 23,4

Jeg er bare superfornøyd med dette resultatet! Nå som vi kunne være med på lik linje med alle de andre, og ikke ble stoppet av løpetid, hadde jeg mye mer kontroll over situasjonen. Tiden før start og oppvarmingen ble bra, og vi kom godt i gang med gjennomføringen vår. Starten ble så bra som jeg kunne forvente, mens vi kludret litt til der det også var forventet - nemlig på avstandsarbeidet, som jeg vet jeg må jobbe med å forbedre. Jeg fikk meg derimot en overraskelse da hun plutselig vegret seg for å gå fram og foran meg under paraplyen, en øvelse som har fungert helt supert den siste tiden. Jeg ble litt satt ut med en gang, men fikk hjulpet henne og vi kom oss inn i det igjen, selv om vi ble litt etter i forhold til musikken. Men dette var på slutten av programmet, og jeg hadde hatt godfølelsen hele tiden - og den beholdt jeg heldigvis løpet ut. Kjære vene - vi er så nye i dette mesterskapsgamet og jeg er så stolt av frøkna mi og hva hun klarer å prestere, og dette var en kjempegod erfaring å ta med seg uansett!

Her er film fra gjennomføringa vår:



Og med det norske lagets tre flotte plasseringene i lagkonkurransen, ble det jammen meg bronse til Norge! Dette er Norges andre lagmedalje gjennom tidene og den første siden 2012, hvor det også ble bronse i FS. Det er bare så gøy! Joda nummer tre av fire... høres nok ikke så veldig imponerende ut - men vi var tross alt kun tre på laget, så alle tre resultatene var gjeldende. Kjempestas med pallplass uansett 😊

Bronselaget fra venstre: Marianne Ono Njøten og Nyx,
Marianne Elise Methi og Vega, Vigdis og Bella
Bak lagleder Jessica Karlgren

Det beste av alt var uansett å se hvor godt Bella taklet også dette miljøet, og det var første gangen hun måtte ligge i buret sitt i et slikt støyende og krevende miljø, tett på andre hunder i bur og masse tobente rundt seg.  Hun oppførte seg eksemplarisk, og ikke noe tull og tøys og stresset hund. Jeg er så lykkelig for at hun nå faktisk lader opp i buret og klarer å slappe av. Det er megaviktig for oss og det har vært en lang vei å gå. Hun slappet så godt av at jeg også kunne forlate henne på plassen, noe som gir meg en mye større frihet og mye mindre stress i sånne settinger. Jeg har nå fått testet henne skikkelig i to veldig forskjellige mesterskap, og jeg er så happy for at hun tar alt på strak pote. Nå er det ingenting som kan stoppe oss 😇

Dette mesterskapet ble en helt annen opplevelse enn sist hvor vi var mest for oss selv, og hvor det var så mange deltagere at det ble gode pauser imellom. På Nordisk var alt veldig konsentrert. Grytidlig på om morgenen, og man måtte være klar og på hugget hele tiden. Det ble bare korte lufteturer ut, og noen få, korte treningsøkter før det var vår tur. Så det at vi har taklet begge disse mesterskapene på en såpass bra måte er jeg veldig fornøyd med.

På søndag var det bare å benke seg på tilskuerplass og kose seg med å se på alle de flinke finalistene. Men jeg var også så heldig å få litt tid i ringen i løpet av søndagen selv, da vi ble spurt om å vise noen triks i en pause. Det var jo en super anledning jeg bare måtte gripe. Så vi improviserte litt med noen triks og kjeder, og jeg passet på å få belønnet henne med å leke litt. Verdifull tid med triks og lekebelønning i krevende miljø med publikum på tribunene.

Her er noen bilder fra oppvisningen, tatt av Frida Binette som var dommer på søndag.






Dette var kort og godt en helt super helg, og det er ingen tvil om at Kreativ Lydighet har det mest fantastiske miljøet, bestående av en gjeng superkoselige folk. Alle heier hverandre fram og er inkluderende og støttende. Vi hadde hyggelige samlinger i oppvarmingsringen rett etter konkurransene. Litt smågodt både å spise og drikke, og hyggelig mingling. Til tross for travle dager og at man blir ganske så sliten, koste vi oss sammen med hyggelige måltider. Vi var også ute til lunsj med det finske landslaget en dag og da ble det jammen sushi på meg for første gang...

Stockholm Hundemässe er et stort arrangement og jeg hadde jo tenkt å gå litt på messen, men fant fort ut at selv om vi var tidlig ferdig på dagen var jeg for sliten til å orke noe særlig mer. Men jeg fikk med meg oppvisningen til bronsevinner fra VM, Märta Andersson og Ingvar, som hadde Lucia oppvisning. Nydelig gjennomført.

Da gjenstår det bare å takke for et flott arrangert mesterskap! Takk til arrangør, dommere, publikum og alle medkonkurrenter! Og gratulerer så masse til dere alle for supre gjenomføringer! Og tusen takk for en fin helg til landslaget! Jeg har storkost meg og håper jeg får flere muligheter til å representere Norge i mesterskap!

Bella i farta 😍 Sakset fra SKK sine sider.


Her er resultatlistene:

Ferdig pakka og på vei tilbake til bilen.
Kjekt med tralle 😅
Västerås - on our way back home
Vel hjemme igjen, med flott rosett og fine premier
💝




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar