Svansen´s Dancing Crew

Svansen´s Dancing Crew

søndag 22. mars 2020

I disse karantenetider - Dag 6 - Freestyletrening og filming

Det er visst ikke så lett å få blogget hver dag som jeg trodde... Dagene går fort og stort sett som før, selv i mer eller mindre selvvalgt karantene. Men jeg får prøve å komme ajour sånn innimellom 😊

På fredag tok jeg med Bella til området jeg kjører kursene mine. Der er det flere øde parkeringsplasser, og gleden var stor da en av de var nesten fri for snø og hadde store områder med tørr asfalt. Solen varmet og det ble rett og slett en deilig dag i vårsolen.

Vi trente på litt forskjellig, både med og uten musikk - og jeg fikk også filmet en liten økt. Det er veldig nyttig å filme litt innimellom slik at man kan se hvordan en selv og hunden jobber. I dag skal jeg legge hodet på huggestabben, og legge ut en film med en veldig dårlig hundetrener...😲😒

Vi har trent litt på fremadsending i det siste, og at hun skal stå i ro foran meg med ryggen mot meg. For å få henne til å stå i ro og ikke snu hodet bakover for å se meg, prøver jeg å belønne hver gang hun ser fremover ved å kaste godbit eller leke foran henne. I dag ville jeg ta det litt videre og se om hun kunne gjøre en øvelse mens hun sto foran meg.


Feil jeg gjorde:

  • Jeg burde ha startet treningen med å jobbe mer med at hun ble stående å se fremover og belønnet masse for dette.
  • Jeg var alt for rask til å ta det videre - altså legge på en øvelse til.
  • Øvelsen "å stå foran" må være mye mer spikret og sikker før jeg legger på flere ting.
  • Jeg gir kommandoen "sitt" og ser ikke at hun "hører" "side" og tilbyr dette i stedet.
  • Jeg er alt for dårlig til å gi belønningssignal og belønner alt for lite.
  • Jeg gjør det altså alt for vanskelig for henne, med små sjanser til å lykkes.
  • Skjerpings, Vigdis!

Men til mitt forsvar:
Jeg ønsket bare å se om dette var noe vi kan klare å få til i fremtiden, så nå starter selve jobben med å trene inn hvert moment for seg.
PS. Filmen er redigert og kuttet, så jeg brøt opp litt innimellom, selv om det ikke kommer frem.

Dagens tips:
Film dere selv når dere trener hunden 😄

God trening!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar